Nyhet! Filtrera på antagningspoäng

Nu kan du söka och filtrera på antagningspoäng på gymnasium.se! Det innebär att du kan söka på en skola, program eller ort och sedan sortera alternativen utifrån vilka antagningspoäng utbildningarna har. Så här gör du!

JIPPI! Nu kan man söka på antagningspoäng

Vill du kunna se program och inriktningar som du har störst chans att komma in på? Nu kan du se antagningspoäng i söket på gymnasium.se, och sortera från högt till lågt eller från lågt och uppåt.

Så här gör du för att använda filtreringen av antagningspoäng:

1. Gör först en sökning på någon av parametrarna Program, Ämne/inriktning, Ort eller fritextsök. Du får då en sökresultatlista med alternativ som matchar din sökning. Du kan också komma direkt till en sådan sida ifrån en Googlesökning.

2. Klicka på "visa alla filter" till höger om "ort".

3. Du kan sedan antingen välja ett föreslaget intervall, ex för att se alla utbildningar med antagningspoäng mellan 200-250 poäng. Se bild nedan.

Antagningspoäng på gymnasium.se

4. Du kan sortera din sökning på antagningspoäng antingen stigande (↑) eller fallande (↓). Klicka på "sortera" för att se alternativen.

Sorterar du på stigande får du först alternativ med lägst (eller inga) antagningspoäng. Det kan vara bra om ditt meritvärde ligger i det lägre spannet.

Sorterar du på fallande får du alternativen med högst meritvärde överst och sedan i fallande ordning.

Antagningspoäng stigande - fallande ordning

>>Gå till söket och se alla antagningspoäng i stigande ordning!

Filtrera på antagningspoäng, riksintag eller recensioner

På gymnasium.se finns i dagsläget tre olika filter du kan använda för att sortera ditt sökresultat:

• Antagningspoäng
  • Riksintag
  • Recensioner

Genom att välja något av dessa alternativ får du fram sökresultat som stämmer överens med valda kriterier.

Vad är antagningspoäng?

Antagningspoäng är den summa poäng som man minst behövde ha för att komma in på utbildningen föregående år. Eller rättare sagt, den som hade lägst poäng av de som antogs föregående år, hade så många poäng. Du kan jämföra ditt meritvärde med antagningspoängen för att se om du har ungefär lika många poäng som krävdes för att bli antagen förra året. Här kan du läsa mer och räkna ut ditt meritvärde.

Riksintag

Skolor som tar emot elever på lika villkor, oavsett var i landet de bor. Alla fristående skolor har riksintag, samt skolor med riksrekryterande utbildningar, exempelvis spetsutbildningar.

>>Sortera efter riksintag

Recensioner

Vill du veta vad andra elever tycker om utbildningen du vill gå? Sorterar du på recensioner får du fram skolor med flest och bäst recensioner.

>>Sortera efter recensioner

Annonser