Vad är gymnasiesärskola?

Gymnasiersärskolan riktar sig till elever som tidigare gått i träningsskolan eller särskolan och som har en utvecklingsstörning eller förvärvad hjärnskada. Det finns nu en söktjänst specifikt för gymnasiesärskolor, speciellt anpassad för målgruppens behov: Gymnasiesärskola.se.

Vad är gymnasiesärskola?Vad är gymnasiesärskola?

Det finns många olika skolformer i Sverige, från förskola till vuxenutbildning. Grundskolan är obligatorisk medan förskolan, förskoleklass och utbildningar efter årskurs nio är frivilliga (tio för specialskolan). Det finns också sameskola, fritidshem, svenska för invandrare och vuxenutbildningar.

Ungdomar som har avslutat grundsärskolan har rätt att gå gymnasiesärskolan som är fyraårig. Gymnasiesärskolan i Sverige är en fyraårig utbildningsform som är frivillig och vänder sig till ungdomar med utvecklingsstörning. Det finns nio yrkesinriktade nationella program samt individuella program för elever som behöver en utbildning som är anpassad för de egna förutsättningarna.

De nationella programmen är alla yrkesinriktade och omfattar 2500 poäng. Som elev är du garanterad 3600 timmars undervisningstid. För varje ämne finns en ämnesplan. Utbildning inom varje ämne ges i form av en eller flera kurser. Ämnesplanen visar hur många poäng varje kurs omfattar. Efter avslutad kurs sätts betyg. De nationella programmen är följande:

• Administration, handel och varuhantering
  • Estetiska verksamheter
  • Fastighet, anläggning och byggnation
  • Fordonsvård och godshantering
  • Hantverk och produktion
  • Hotell, restaurang och bageri
  • Hälsa, vård och omsorg
  • Samhälle, natur och språk
  • Skog, mark och djur

Individuella program är till för elever som behöver en utbildning som är anpassad för de egna förutsättningarna.

Mindre vanliga, men förekommande utbildningar i gymnasiesärskolan är också särskilda varianter, riksrekryterande utbildningar och nationellt godkända idrottsutbildningar.

Hur hittar man en gymnasiesärskola som passar?

Gymnasium.se är sedan flera år den största söktjänsten i Sverige för gymnasieskolor, med över 100 000 besök per månad. Men vi har fått feedback på att målgruppen för gymnasiesärskolan inte har samma möjligheter att ta till sig av informationen om gymnasiesärskolor via Gymnasium.se. Vi har därför utvecklat en ny portal för elever som går i särskola eller träningsskola och som har en utvecklingsstörning eller förvärvad hjärnskada och ska leta skola. På Gymnasiesärskola.se finns alla gymnasiesärskolor i landet samlade. Man kan söka på program och ort samt fritextsöka på exempelvis skolans namn eller ett intresse.

Sajten är framtagen i samarbete med Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), Förbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning (FUB), samt pedagoger, rektorer och SYV:ar på ett antal gymnasiesärskolor.

Förutom själva söktjänsten har Gymnasiesärskola.se information om bland annat gymnasiesärskolan, utvecklingsstörning, praktik och skolskjuts. Det finns också ett forum där man kan ställa frågor och diskutera allt som rör särskolan. Hela hemsidan är talsatt av Readspeaker och symboler i form av SPSM:s Pictogram används för att underlätta för användare som av olika anledningar har svårt att läsa och förstå. Sajten lanseras officiellt efter sommaren, men du kan redan nu börja använda den.

Här kan du besöka Gymnasiesärskola.se

Bild på Gymnasiesärskola.se