Hitta intagningspoäng!

Hur funkar intagningspoäng och hur kan jag hitta förra årets poäng för den utbildning jag är intresserad av? Här förklarar vi vad intagningspoäng är och visar hur du hittar dem här på Gymnasium.se.

Vad är intagningspoäng?

Många tror att skolorna bestämmer en gräns som sökande elever måste uppnå för att komma in på ett program, men så är det inte. Intagningspoängen, (eller antagningspoängen) är en sammanfattning av de sökandes meritvärde  som intagningsnämnden använder för att kunna göra ett urval bland alla sökande. De med högst meritvärden kommer in.

Först görs en preliminär antagning, och efter omvalet presenteras den slutliga antagningen – det är dessa siffror vi visar som intagningspoäng och som uppdateras vid början av varje nytt läsår.

Intagningspoängen ändras varje år

Att vi visar intagningspoängen är för att hjälpa er få en uppfattning om hur många poäng som krävdes föregående år. Har du en lägre poäng än förra årets intagningspoäng behöver det alltså inte betyda att du inte kommer komma in på utbildningen, då det kommer vara nya sökande i år och siffrorna varierar från år till år. Intagningspoängen brukar anges i form av medelvärde, median och/eller sist antagen (lägsta poäng).

Vi på Gymnasium.se har samlat intagningspoäng för över 2500 gymnasieutbildningar. Du hittar dem genom att göra en sökning på ett program eller en inriktning i Gymnasium.se:s söktjänst - välj ett program och se poängen i övre högre hörnet på sidan, se bild.

Här hittar du antagningspoängen

Saknar du information om program på en skola? Hitta intagningspoängen i vår länklista

Annonser