Gymnasiet kan bli obligatoriskt

I sitt sommartal presenterade Stefan Löfvén planer på att göra gymnasieskolan obligatorisk.
- Det är så viktigt på dagens arbetsmarknad, och det är ännu viktigare på morgondagens arbetsmarknad att man har en gymnasieexamen, sa Löfvén i sitt sommartal.

Gymnasiet kan bli obligatoriskt

Gymnasieskolan kan bli obligatorisk

Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfvén presenterade under söndagen, i sitt sommartal, planer på att öka stödet för gymnasieskolan genom en rad åtgärder. En av dessa åtgärder skulle vara att förlänga skolplikten till att även innefatta gymnasiet.

Idag upphör skolplikten efter att man avslutat sitt nionde skolår (tio år i specialskolan), men Socialdemokraterna vill utöka skolplikten att gälla tills eleven fyllt 18 år. Därefter är personen myndig och kan själv avgöra om hen vill läsa klart sin utbildning, vilket de flesta sannolikt kommer göra - då få hoppar av så sent i studierna, menar Löfvén.
Med en obligatorisk gymnasieskola hoppas Socialdemokraterna kunna minska arbetslösheten bland unga.

- Det är så viktigt på dagens arbetsmarknad, och det är ännu viktigare på morgondagens arbetsmarknad att man har en gymnasieexamen. Vi ser att idag är arbetslösheten mer än dubbelt så hög för dem som inte har gymnasieexamen, sa Stefan Löfvén i sitt sommartal.

Socialdemokraterna spår att efterfrågan på dem som inte har gymnasieexamen kommer bli lägre och menar att kraven på ungdomarna kommer att öka. För att möta kraven vill man alltså förlänga skolplikten och därigenom också satsa på fler antal platser i gymnasieskolan samt resurser till fler speciallärare, specialpedagoger, studie- och yrkesvägledning och studiehandledning på modersmål.

Övriga åtgärder som Löfvén nämner är att göra folkhögskolan mer tillgänglig, se till att gymnasiets yrkesprogram ger högskolebehörighet samt införa studiestöd för körkortsstudier och körkort på upp till 25 000 kronor.

Skolsatsningen väntas kosta omkring en miljard kronor och finansieras av bland annat höjd skatt för storbanker, högre krogmoms och ökade arbetsgivaravgifter.

Källor: Aftonbladet.se, Skolverket.se

[Facebook:like]