Så många läser recensioner inför gymnasievalet

Recensioner blir ett allt vanligare inslag runt om på nätet. Detta gäller inte bara när människor letar restauranger, eller vill spana efter ett nytt resmål. Den här trenden går även att se i utbildningsbranschen! Klicka dig vidare för att läsa om Gymnasium.se's undersökning.

3 av 4 läser recensioner inför gymnasievalet!

3 av 4 elever läser recensioner inför gymnasievalet

Recensioner blir ett allt vanligare inslag runt om på nätet. Detta gäller inte bara när människor letar restauranger, eller vill spana efter ett nytt resmål. Den här trenden går även att se i utbildningsbranschen! I en undersökning som Gymnasium.se genomförde under augusti månad svarar mer än 75% av de knappt 1200 respondenterna att de läst recensioner inför gymnasievalet.

De 23% som svarat att de inte läser recensioner uppger att det i många fall beror på att de helt enkelt inte hittat några recensioner eller att det fanns för få recensioner för att de skulle kunna bilda sig en uppfattning om skolan.

Stor inverkan på valet

På frågan om hur viktig roll recensioner spelade in i elevernas beslutsprocess svarar endast 2% av de elever som läser recensioner att de inte alls spelar någon roll i deras slutgiltiga beslut. Övriga 98% anger att det i någon utsträckning har en del i deras beslut varav 65% av dessa säger att det spelade ganska eller väldigt stor roll i deras val av gymnasium.

Recensioner på Gymnasium.se

Recensioner kan du hitta på många av skolorna på Gymnasium.se. Om du vill söka bland recensioner om olika skolor kan du göra det här.

Går du på gymnasiet? Skriv en recension och hjälp framtida elever!

Om du är elev på en gymnasieskola idag kan du väldigt enkelt hjälpa framtida gymnasieelever i sitt val genom att recensera din skola. Klicka här och skriv en recension om din skola idag!

[Facebook:like]

Annonser