Allt du behöver veta om Gymnasieingenjör

Som elev på Teknikprogrammet har du den unika möjlighet att läsa till Gymnasieingenjör vilket innebär att du läser ett fjärde år på gymnasiet. Utbildningen ges på utvalda skolor runt om i landet och ger dig som elev goda möjligheter till jobb efter dina studier.

Student som jobbar i verkstad

Som elev på Teknikprogrammet har du den unika möjligheten att läsa till Gymnasieingenjör vilket innebär att du läser ett fjärde år på gymnasiet. Utbildningen ges på utvalda skolor runt om i landet och ger dig som elev goda möjligheter till jobb efter dina studier.

Som gymnasieingenjör kan du arbeta med väldigt många olika saker beroende på bransch och arbetsplats men i grunden så lär du dig att lösa problem och utmaningar. Det är en utbildning som fokuserar på mycket praktiskt lärande ute på arbetsplatser och du avslutar utbildningen med ett examensarbete. Utbildningen är dessutom användbar om du vill studera på högskola eller universitet då du får kunskaper som hjälper dig vid högre och avancerad utbildning.

Se vilka skolor som erbjuder Gymnasieingenjör

Hur fungerar det?

Om du läser på Teknikprogrammet (eller en likvärdig utbildning) så kan du söka till det fjärde året av programmet. Det är inget krav att börja studera direkt efter gymnasiet utan du kan ta ett studieuppehåll om du önskar det. Men det är viktigt att komma ihåg att du måste börja på Gymnasieingenjörsutbildningen senast det år som du fyller 22 år. När dina studier är avklarade så får du en Gymnasieingenjörsexamen.

Flera olika profiler att välja mellan

Beroende på skola så finns det fyra olika profiler på Gymnasieingenjörsutbildningen som du kan välja mellan:

Starkt samarbete med företag

En av de viktigaste aspekterna med utbildningen mot Gymnasieingenjör är det starka samarbetet mellan skolorna och företag. Genom detta samarbete så ser representanter från företag till att utbildningen är relevant och användbar efter examen vilket öppnar upp för goda jobbmöjligheter efter skoltiden. Arbetsuppgifterna på utbildningen är dessutom kopplade mot faktiska problem och lösningar för att utbildningen ska vara så relevant som möjligt.

Läs mer om yrken för ingenjörer

Källa: Skolverket

Petra Paulin

Studie- och yrkesvägledare (Visa mer)