Så gör du för att byta gymnasium

Det kommer in mycket frågor till Gymnasium.se från oroliga elever som ångrar sitt gymnasieval och vill byta gymnasieskola eller program. I den här artikeln har vi samlat svaren på några av de vanligaste frågorna om att byta gymnasium.

I början av läsåret får vi på gymnasium.se mycket frågor från oroliga elever som ångrar sitt gymnasieval. Hur gör jag om jag vill byta program? Hur vet jag om det finns platser kvar på det program jag vill byta till? Dessa och liknande frågor är det många som vill ha svar på. Vi har därför samlat svaren på några av de vanligaste frågorna om att byta gymnasium i den här artikeln.

Det viktigaste är att våga byta, att gå tre år och inte trivas är inte bra för någon. Du har alltid rätt att ångra dig och du är inte den enda som ångrat dig. Carolina Sanhueza, studie- och yrkesvägledare, rekommendera att aldrig säga upp din plats utan att ha hittat en annan. Då finns risken att du står utan skola.

Du är inte ensam!

Du är långt ifrån ensam om att ångra ditt gymnasieval, så du behöver inte vara orolig för att känna att du vill byta skola eller program. Enligt Sveriges Elevkårer och Saco Studentråd är det så mycket som en tredjedel av alla elever som ångrar sitt gymnasieval.

Vem ska jag prata med om jag vill byta gymnasieskola eller program?

Vänd dig i första hand till studie- och yrkesvägledaren eller rektorn på din nuvarande skola för att få hjälp och råd för hur du gör för att byta. Sedan är det bra att kontakta rektor/SYV på den skola du vill byta till för att se om det finns lediga platser samt vad det finns för möjligheter att komma ikapp i eventuella kurser du har missat.

Hur vet jag om det finns lediga platser kvar på det program jag vill byta till?

För att du ska kunna byta till ett annat program måste det finnas lediga platser kvar på det program du vill byta till. Finns det inga lediga platser är rektorn inte skyldig att låta dig byta dit. Ifall det inte finns några lediga platser kvar på det program du vill byta till, men du känner att du verkligen vill byta dit, kan du välja att vänta och söka till nästa läsår istället. Din ansökan görs då med dina slutbetyg från årskurs 9.

Är du osäker på ditt gymnasieval? Gör gymnasietestet här för att ta reda på vilket program som passar dig!

Gör gymnasietestet här!

Går det att byta gymnasieprogram efter att jag har läst ett år eller mer på programmet?

För dig som redan har hunnit läsa ett år eller mer på ett program, men vill byta till ett annat program handlar det mycket om vilka kurser du redan har läst och vilka kurser som dina klasskamrater i den klass du vill byta till har läst. Byter du mellan två program där många av de kurser ni har läst har varit samma under första året är det inte lika mycket för dig att ta igen. Är det många kurser du har missat och som du måste ta igen är det troligtvis enklare för dig att söka till gymnasiet på nytt och börja om i årskurs 1.

Som regel kan man säga att det är enklare att byta program ju tidigare du gör det. Du får vara max 19 år gammal det år du börjar gymnasiet.

Jag vill byta skola efter att ha läst ett tag, men vill fortfarande läsa samma program. Hur ska jag göra?

Kontakta skolan du vill söka till för att höra efter ifall de har plats på programmet du vill läsa. När du väl har fått plats på skolan får du kontakta din studie- och yrkesvägledare eller annan administrativ personal på din skola för att få hjälp att genomföra bytet till den nya gymnasieskolan.

Var beredd på att den nya skolan kommer vilja se bland annat dina betyg och vilka kurser du har läst.

Jag ångrar det program jag har gått i gymnasiet. Går det att läsa en till gymnasieutbildning efter att jag redan har läst klart en hel gymnasieutbildning?

Nej, du kan bara gå gymnasiet en gång. Det är alltid enklast att byta gymnasieprogram så tidigt som möjligt. Vill du sedan utbilda dig till något annat efter att du har läst klart gymnasiet kan du läsa på till exempel Yrkeshögskolan.

Källa: Sveriges Elevkårer, Saco.se

Annonser