Visste du det här om yrkesutbildningar?

WorldSkills Sweden

Sveriges Viktigaste Landslag

DinTalang

Avdelare

Ta vara på din talang och välj en yrkesutbildning på gymnasiet!

YRKESUTBILDNING ÄR ETT SMART VAL -

VISSTE DU DET HÄR? - VUXENMYTER

Visste du det här?

Börja jobba eller läsa vidare - Varför behöva välja?
Väljer du ett yrkesprogram finns det många vägar för att nå dit du vill, du har dessutom möjligheten att välja mellan att börja jobba direkt efter skolan eller läsa vidare på högskola.

Tjäna pengar!
Går du ett yrkesprogram och vill börja jobba direkt efter skolan är chansen stor att du får ett jobb ganska snart. Enligt senaste rapporten får majoriteten som avslutat ett yrkesprogram jobb inom ett år.

Jobba utomlands?!
Det finns flera som gör detta för att lära sig mer och skaffa erfarenheter som kan vara värdefulla för en fortsatt karriär. Fundera bara lite på vilket språk som kommer vara bäst för dig …

Arbetsgivaren behöver dig!
Efterfrågan på yrkesutbildade är för närvarande hög. I många yrken är tillgången på duktiga yrkeskunniga personer lägre än efterfrågan. Mer information om de yrken du är intresserad av hittar du i Yrkesguiden

Avdelare

Ett framtidssmart val – Yrkesutbildning så klart!
Oavsett hur du väljer är yrkesutbildning ett smart val eftersom du alltid kan komplettera ditt yrkesprogram med universitets- och högskoleförberedande kurser om du skulle bestämma dig för att läsa vidare sedan. Den som går något av de tolv yrkesprogrammen har rätt att välja de kurser som krävs för grundläggande högskolebehörighet eller läsa in dem på komvux i efterhand. Ibland ingår kurserna i utbildningen men oftast behövs dock ett aktivt val.

Avdelare

Kolla in DinTalang på Facebook:

MYN på Facebook

Kolla in DinTalang på Instagram:

DinTalang på Instagram

Om DinTalang:

WorldSkills Sweden

Kampanjen dintalang.se ingår som en del i Yrkesutbildningens år 2016 som är en satsning för att höja yrkesutbildningens kvalitet och attraktionskraft. Bakom satsningen står WorldSkills Sweden där regeringen och arbetsmarknadens parter samverkar.

Annonser