Personligt brev

Du behöver med största sannolikhet inte skriva ett personligt brev när du söker praktik, men det är bra att ha med i din ansökan när du söker extrajobb, sommarjobb eller jobb efter gymnasiet.

I ett personligt brev ska det stå vem du är, varför du söker arbetet och varför just du skulle passa för det. Det är troligtvis många andra som också söker samma arbete, så fundera ut varför arbetsgivaren ska välja just dig. Försök få arbetsgivaren som läser det personliga brevet att tänka: "Wow, den här personen passar verkligen för jobbet!".

Tips när du skriver ett personligt brev

Försök få till en inledning på det personliga brevet som snabbt fångar läsarens intresse. Det är den absolut viktigaste delen i brevet och du har en väldigt kort stund på dig att göra ett avtryck. Se därför till att ditt personliga brev är kort och konkret, det bör inte vara längre än en A4-sida och dessutom vara luftigt och lättläst. Tänk även på att det personliga brevet helst ska vara en komplettering till ditt CV och inte upprepa alltför mycket. Återanvänd inte heller samma brev till olika jobb, eftersom du bör lyfta fram den information som är relevant om dig just för varje specifikt jobb.

Ett bra personligt brev:

1. Förklarar och övertygar varför just du ska ha jobbet
2. Förklarar varför du vill jobba hos just den specifika arbetsgivaren
3. Beskriver vad du kan tillföra tjänsten och arbetsplatsen
4. Slutligen bör det ge exempel och information som styrker att det du skriver är sant

Tänk på det här innan du börjar skriva ditt personliga brev

De här frågorna nedanför är jättebra att börja med att tänka ut svar på. Fundera noggrant och formulera dina svar innan du börjar skriva ditt personliga brev. Det gör att du enkelt kommer igång med ditt brev och du får en bra grund att stå på.

1. Varför vill jag ha det här arbetet?
2. Vad är det för utmaning eller problem jag kan lösa åt arbetsgivaren?
3. Varför ska de välja just mig för jobbet - vad gör mig unik?
4. Varför vill jag ha just den här tjänsten och arbeta på just det här företaget?
5. Vad har jag för tidigare erfarenheter och kunskaper (som jag t.ex fått från tidigare jobb, praktikplatser eller skolan) och på vilket sätt bidrar detta till att just jag passar för jobbet?

Annonser