Intagnings Betyg - Forum

2011-09-12 21:46   LM

Hej!

Jag är en elev som går sista året på grundskolan, dvs 9:an och funderar över en sak. Jag har hört att Viktor Rydbergs Gymnasium är en av de bästa gymnasierna i Stockholm (om inte den bästa). Jag undrar bara vad måste man ha i meritpoäng för att komma in ganska säkert? Har alla som går på VRG 320 i meritpoäng när de blev intagna, dvs är kraven så höga?

Tack i förhand för svaren :)


RE: Intagnings Betyg
2011-09-15 08:18   Expedition

Hej,
vad kul att du är intresserad av VRG. Nej, alla har inte 320 poäng som kommer in. Vilket program och vilken skola är det som du är intresserad av?


RE: Intagnings Betyg
2011-09-16 17:27   LM

Jag är mest intresserad av naturvetenskaps programmet med inriktning på naturvetenskap. Jag vet inte riktigt vad som är skillnaden mellan VRG i djursholmen eller odenplan, jag blir jätteglad om jag kommer in på någon utav de. Min meritpoäng i 8:an var 305, vilket var MVG i alla ämnen förutom 4 som jag fick VG på. Jag siktar på MVG i alla ämnen i år men vill bara för säkerhetsskull veta vad VRG kräver för slutbetyg. Den enda information jag har gällande att komma in på ett natur och samhälles gymnasie är att man ska ha G i alla eller 9 ämnen, vilket inte hjälper mig veta vad jag ska sikta på för slutbetyg för just VRG. Det känns som om denna gymnasie är så efterfrågad, att befolkningen är betydligt mer i Stockholm än där jag bor nu (så fler elever med jättehöga betyg), att platserna är få och att det oftast är de med högre betyg som söker naturvetenskaps linjen gör att komma in på VRG är otroligt svårt även om man har hög meritspoäng. Hoppas du förstår vad jag menar :)


RE: Intagnings Betyg
2011-09-20 22:39   LM

Hej igen :)

Jag är mest intresserad av Naturvetenskapsprogrammet med inriktning på Naturvetenskap. Jag vet inte skillnaden mellan VRG i Djursholmen eller Odenplan, blir superglad om jag kommer in på något utav de. Hade 305 i meritpoäng när jag avslutade årskurs 8 om du undrar hur jag liksom "ligger till" i plugget. Det som jag oroar mig för är vissa faktorer som att:

- Befolkningen i Stockholm är betydligt större än där jag bor nu, så fler elever med höga betyg.
- De som väljer Naturvetenskapsprogrammet har oftast högre betyg och krav än andra program.
- VRG är ett jättebra gymnasium och platserna är få, vilket leder till stor konkurrens.

Det känns som om det automatiskt blir så att man måste ha otroligt höga betyg för att bli antagen. Det enda jag i princip vet angående Högskoleförberedande program är att man måste ha G i nio ämnen samt alla grundämnen, men det hjälper mig inte veta vad jag ska sikta på för betyg för just VRG.

Tack i förhand!


RE: Intagnings Betyg
2011-09-29 14:11   Expedition VRG

Hej,
intagningenpoängen skíljer sig år från år och även beroende på vilket program och vilken skola du söker till.
320 poäng är inte vanligt men kan förekomma på naturvetenskapliga programmet på vår skola vid Odenplan.
Bästa hälsningar
Expedition
Viktor Rydberg Gymnasium


RE: Intagnings Betyg
2020-04-22 17:36   Bosaina

Jag också intresserad av naturvetenskap, musik och jag vet inte hur mycket meritpoäng kräver det?


Viktor Rydberg gymnasium Djursholm
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information