UVS Gymnasium Markaryd
UVS Gymnasium Markaryd - Det personliga gymnasiet
Helhetssyn på utbildningen
Vi vill hela tiden ha och förmedla en helhetssyn på elevens utbildning, oavsett studieinriktning. Det innebär att man har yrket i fokus på de yrkesinriktade utbildningarna, och att man aktivt jobbar med att elev, lärare, skolledning och handledare hela tiden arbetar mot samma mål. Alla lärare fortbildas i modellen, och alla handledare utbildas. Ett tätt samarbete mellan APL-plats och lärare gör att lärarna i samtliga ämnen får insikt i hur elevens tänkta yrke fungerar och vad som krävs för att bli en duktig yrkesman eller kvinna, samtidigt som handledaren får insikt i hur den moderna gymnasieskolan fungerar. Skolvärldens mål och krav samverkar med yrkeslivets mål och krav – allt för att nå en så komplett helhet som möjligt.
Samverkan med det lokala näringslivet
I UVS pedagogiska modell har det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) en central roll. Vi vet att de elever som söker sig till oss vill ut i arbetslivet så snart som möjligt för att få lära sig sitt yrke med hjälp av den verkliga situationen och den senaste utrustningen. På sin APL-plats har varje elev en av oss utbildad handledare i tätt samarbete med skolans yrkeslärare, vilka tillsammans ser till att eleven får största delen av sin karaktärsämnesundervisning på APL-platsen. Hur stor del av utbildningen som förläggs till en arbetsplats beror på elevens studieinriktning och den individuella elevens behov. UVS målsättning är att samarbeta med det lokala näringslivet så att våra elever får en och samma APL- plats under sina tre år på gymnasiet, med möjlighet till anställning efter avslutad gymnasieutbildning. Just nu pågår arbetet med att bygga upp en organisation kring ett samarbete mellan UVS och näringslivet i Malmö, Kristianstad och Arboga med omnejder.
Individen i fokus
I UVS pedagogiska modell är individen hela tiden i fokus. För varje elev finns ett individuellt utbildningsmål, en individuell studieplan, en individuell handlingsplan och en individuell undervisningsplan. I samtliga ämnen och kurser tar man tillvara elevens egna intressen och starka sidor, och för svagare sidor erbjuds individuellt stöd. Det innebär att varje elev arbetar i sin egen takt, med sin egen inriktning, utifrån sina egna förutsättningar. Vi jobbar hela tiden i små grupper och lägger stor vikt vid elevens fysiska och psykiska välbefinnande. Samarbetet med näringslivet och den utökade APL- delen gör också att varje elev får mycket individuell tid med lärare och handledare på APL- platsen, samt att det sammantagna antalet elever som är inne på skolan samtidigt minskar. Detta medför att lärarna har mer tid för varje elev, och att arbetsklimatet på skolan blir lugnare.
Kärnämnesundervisning
Undervisningen är i möjligaste mån ämnesövergripande såväl mellan de olika kärnämnena som mellan kärnämnen och karaktärsämnen. Målsättningen är dessutom att varje kurs skall ha något moment med direkt anknytning till elevens APL-plats. Även kärnämneslärarna besöker regelbundet APL-platsen – något som brukar vara mycket uppskattat av alla inblandade. Varje elev har sin individuella planering och jobbar i sin egen takt.
Karaktärsämnesundervisning
Karaktärsämnesundervisningen är dels arbetsplatsförlagd och dels skolförlagd med teori och laboration. Omfattningen av karaktärsämnenas skolförlagda yrkesteoridel kan variera beroende av vilket program som eleven läser mot. Genom APL kan skolan stämma av gällande krav som respektive bransch ställer gentemot de krav som styrdokumenten för skolan ställer. Härigenom kan skolan upprätthålla en mycket hög kvalitet både när det gäller utbildningsinnehåll och undervisning.
Uppföljning och utveckling
I UVS pedagogiska modell finns starkt fokus på uppföljning och utveckling. Med en regelbundenhet som bestäms av elevens behov (allt ifrån dagligen till en gång per månad) sitter lärare och elev tillsammans och går igenom elevens resultat, utveckling, välbefinnande och synpunkter på utbildningen.Vid APL-platsen följs elevens studieresultat och utveckling upp genom samtal mellan elev och lärare och handledare i genomsnitt varje vecka. Läraren sammanställer resultaten och för informationen vidare till den slutliga betygssättningen av aktuell kurs. Efter varje utvecklingssamtal gör man tillsammans en plan för den kommande perioden, vilken man sedan följer upp i nästa samtal. Det finns många fördelar med täta samtal, varav den största är att man kan upptäcka problem innan de hunnit växa sig stora. De täta samtalen speglar en annan hörnsten i UVS pedagogiska modell; vikten av en god, personlig relation mellan lärare, handledare och elev. Naturligtvis ser vi på UVS även föräldrarna som en viktig resurs för elevens utveckling.
Du kan enkelt klicka dig vidare till gymnasieskolans informationstext här hos oss på Gymnasium.se och på så sätt få en utförligare beskrivning om skolan och dess utbildningar.
Skapa inlägg
UVS Gymnasium Markaryd
Hitta en gymnasieskola du är intresserad av
Gör en intresseanmälan
Skolan kontaktar dig med mer information