Hjälp! vad ska jag välja? - Forum

2016-04-09 11:09   tressell

Jag går i nionde klass och står nu inför valet att välja till gymnasiet. Jag har alltid varit inställd på att gå naturvetenskapliga med inriktning natur men då jag håller på väldigt mycket med musik och spelar på min fritid, så är jag osäker på om jag kanske istället ska gå estetiska med musik. Jag vet att natur är ett mycket bredare program och ger en fler utbildningar att plugga vidare på efter gymnasiet. Samtidigt så är jag rädd för att jag inte ska ha tid med musiken om jag ska gå en så krävande linje. Om jag efter gymnasiet bestämmer mig för att bli något inom musik så är det kanske svårt att komma in på musikhögskolor om jag inte har gått estet. Jag har fått rådet att gå estet och sedan ta ett naturvetenskapligt basår om jag inte har behörighet till de högskolor jag vill gå, men då har jag ändå inte lika bra utbud som om jag går natur. Vad skulle ni göra om ni var i den här sitsen? Är det att slösa bort 3-4 år om man går estet och ända inte kommer bli något inom musik?


RE: Hjälp! vad ska jag välja?
2018-01-10 17:23   Från en gymnasieväljare till en annan

Hej!

Jag är i exakt samma sits som du, fast med två andra program. Jag har vart insatt länge på Samhällsvetenskapsprogrammet men nu känner jag mig mer inne på Estet med inriktning teater för att jag älskar teater så himla himla mycket!
Precis som du är jag orolig att jag slösar bort 3-4 år och mina betyg om jag tar Estet men efter att ha läst på om det här så vill jag säga tre saker..

1. Du ska göra det du tycker är KUL och något som du brinner för! Välj aldrig ett program för att andra vill det. Det är ändå du som kommer sitta på den där skolbänken i flera år. Den värsta känslan är när man ångrar det val man gjorde.

2. Estet är också ett högskoleförberedande program som Natur och genom att göra tillval i ens undervisning (ex matte 2) kan man få samma behörighet på högskolor som någon som skulle ha gått t.ex Sam eller Natur.

3. Ångrar du dig är det inte försent! Som du sa själv så kan man ta ett basår för att plugga igen eller bara byta program om man inte kände att det var rätt (fast det är ganska jobbigt att börja byta hit och dit).

Så satsa på det du vill och var inte rädd att göra det! :)


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information