För och nackdelar med IHGR - Forum

2010-05-27 21:46   Smaragd
Hej, jag har sökt till IHGR pga att alla ämnen studeras på engelska, detta är till min fördel eftersom att jag funderar på att studera universitet utomlands. Jag är dock lite osäker, eftersom att språket kan hindra eleven från att fördjupa sig i ämnen som exmpelvis kemi, SO etc. Jag skulle verkligen uppskatta lite upplysningar om för och nackdelarna med att studera gymnasiet på engelska, Det skulle onekligen vara en mycket stor stor hjälå i traven för mig. Tack på förhand!

RE: För och nackdelar med IHGR
2010-07-27 21:24   En student i Ihgr

Hejsan!

Jag går själv på IHGR och jag tänkte jag kanske skulla hjälpa dig här..

Eftersom du vill studera utomlands, på engelska antar jag då, är IHGR ett bra val eftersom du då studerar alla ämnen på engelska och då kommer det betydligt mer lättare för dig att studera utomlands.

Angående språket, i början kommer det vara svårt. Jätte svårt. och jag överdriver inte nu, detta måste du förvänta dig MEN det är det som är bra. eftersom du inte sen tidigare är inte van vid att plugga i engelska och tala engelska 24/7 kommer det då vara svårt. Men jag kan garantera dig att några månader efteråt kommer du skriva, tala och även TÄNKA på engelska :) lärarna gör ett bra jobb med att få det engelska språket lätt för dig. Du kommer till och med glömma svenska efter ett tag o det kommer kanske vara svårt o skriva uppsatser på svenska, så är det för mig iallafall :P

IHGR är vldigt annorlunda från andra gymnasium och detta är inte på grund av det engelska språket bara. Man måste verkligen KÄMPA för sina betyg på IHGR, ett MVG i ett annat gymnasium kan vara ett G- IHGR bara för att ge ett betyg exempel, det förväntas MYCKET mer från dig här.

De va ba pyttelite här, ere mer du undrar ba fråga:)


RE: För och nackdelar med IHGR
2011-08-05 15:16   Tillda

Hejsan!

Du behöver inte vara orolig för det språkliga, efter ett par månade kan man uttrycka sig väl och fördjupa sig även på engelska! (Kommer från en som hade svårt för engelska) :D Lycka till med ditt val!


RE: För och nackdelar med IHGR
2018-10-10 19:19   hjälpp!!!

Hej, jag ska börja IHGR och jag vill gärna veta mer om det om man överhuvudtagen kan ens säga ett ord på svenska, och man ska göra allt p svenska, maten där och hur det är och om lektiorenerna är långa och sådant och hur mycket poäng man kan ha


International High School of the Gothenburg Region
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information