Studera i Dubai - Forum

2020-11-19 16:21   Sara

Hej! Jag är 15 år och går nu i nian första terminen. Min familj har bestämt sig att flytta till Dubai nu i december vilket innebär att jag ska börja andra terminen i nian på en internationell skola i Dubai . Jag undrar om det senare kommer bli några problem om jag vill åka tillbaks till svergie och studera gymnasiet eller högskolan här i Sverige eftersom jag inte gått klart hela nian i Sverige. Är orolig att jag ska behöva gå om ett år eller något liknande. Tacksam för svar


RE: Studera i Dubai
2020-11-20 08:54   Petra Öster

Hej,

Vad roligt att du ska bo i Dubai! Det ska inte vara något problem att plugga på högskola i Sverige efter en internationell skola. Men det är en ska du ska tänka på och det är att du behöver läsa svenska på gymnasienivå. Det kan du göra genom Hermods distansgymnasium så kolla upp det.

Lycka till! /Petra,SYV


RE: Studera i Dubai
2020-11-21 16:29   sara

Hej tack så mycket för svaret! Undrar även om det går att komma in på ett svensk gymnasium efter jag studerat halva nian på en internationell skola och söker in med de betygen och om jag också behöver studera svenska på distans sista terminen i nian?


RE: RE: Studera i Dubai
2020-11-23 14:29   Petra Öster

Hej,

Om man studerar nian på en internationell skola och sedan vill söka svenskt gymnasium så är det också viktigt att läsa svenskan på sidan av. Det gör man då via Sofia Distansskola.

Lycka till! /Petra,SYV


RE: Studera i Dubai
2021-07-10 15:15   Jalil

Hej

Min dotter som vill börja Åk 9 nu på hösten , vill studera gymnasium nästa år i Dubai, hur kan jag hitta gymnasium som ska passa på min dotter som kommer ifrån Sverige? Och inte så dyra heller?
Tacksam med råd.


RE: RE: Studera i Dubai
2021-07-12 07:03   Petra Öster

Hej,

Dt finns ingen svensk skola i Dubai men du kan söka på internationella skolor. Dock har de alltid en terminsavgift. Du kanske även kan kolla med andra senskar i Dubai om de har några tips. Kanske Svenska skolföreningen i Dubai kan hjälpa till.

Vänligen,

Petra,SYV 


RE: Studera i Dubai
2021-08-16 23:20   jalil

Undrar även, när man går på gymnasium i Dubai får man studiebidrag från Sverige eller stadshjälp för studier?
Vänliga hälsningar


RE: RE: Studera i Dubai
2021-08-24 06:40   Petra Öster

Hej,

Ja, när du ska läsa på gymnasiet utanför Sverige kan du ansöka om studiehjälp av CSN.

Vänligen,

Petra,SYV


RE: Studera i Dubai
2022-04-11 18:24   Sana

Hej! Hur kan jag få mer information om att studera gymnasiet i Dubai? Finns det ett mail eller ett mobilnummer som jag kan ringa till och prata med??
Mvh


RE: Studera i Dubai
2022-04-18 09:12   Petra Öster

Hej,

Det går bra att studera vidare i svensk skola efter att ha gått i en internationell skola. Men det som du behöver tänka på är att du måste få betyg i svenska för att vara behörig till svenskt gymnasium och högskola. Så kolla upp hur du kan fortsätta med svenskan i Dubai. Det kan gå att ordna genom Sofia distansskola.

Lycka till! /Petra,SYV


RE: RE: Studera i Dubai
2022-04-18 09:14   Petra Öster

Hej,

Det finns ingen svensk skola i Dubai. Men det finns internationella skolor och möjligheten att läsa en svensk gymnasieutbildning på distans via Hermods distansgymnasium. Kolla upp alternativen och fundera på vad som passar dig bäst.

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information