Visa gymnasium.se som: Mobil

Studera i Dubai - Forum

2020-11-19 16:21   Sara

Hej! Jag är 15 år och går nu i nian första terminen. Min familj har bestämt sig att flytta till Dubai nu i december vilket innebär att jag ska börja andra terminen i nian på en internationell skola i Dubai . Jag undrar om det senare kommer bli några problem om jag vill åka tillbaks till svergie och studera gymnasiet eller högskolan här i Sverige eftersom jag inte gått klart hela nian i Sverige. Är orolig att jag ska behöva gå om ett år eller något liknande. Tacksam för svar

RE: Studera i Dubai
2020-11-20 08:54   Petra Öster

Hej,

Vad roligt att du ska bo i Dubai! Det ska inte vara något problem att plugga på högskola i Sverige efter en internationell skola. Men det är en ska du ska tänka på och det är att du behöver läsa svenska på gymnasienivå. Det kan du göra genom Hermods distansgymnasium så kolla upp det.

Lycka till! /Petra,SYV

RE: Studera i Dubai
2020-11-21 16:29   sara

Hej tack så mycket för svaret! Undrar även om det går att komma in på ett svensk gymnasium efter jag studerat halva nian på en internationell skola och söker in med de betygen och om jag också behöver studera svenska på distans sista terminen i nian?

RE: RE: Studera i Dubai
2020-11-23 14:29   Petra Öster

Hej,

Om man studerar nian på en internationell skola och sedan vill söka svenskt gymnasium så är det också viktigt att läsa svenskan på sidan av. Det gör man då via Sofia Distansskola.

Lycka till! /Petra,SYV

Recensionspolicy

recensionspolicy gymnasium.se

Vill du lämna en recension om en skola eller ett program på gymnasium.se? Kul! Då bidrar du med att hjälpa andra elever att hitta en gymnasieutbildning. Läs gärna vår recensionspolicy om hur vi godkänner och publicerar recensioner.

Ladda ner recensionspolicyn här!

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av

Gör en intresseanmälan

Skolan kontaktar dig med mer information

Medlemslogin