Ingen motivation - Forum

2016-11-08 20:17   Elly

Hej, jag är en tjej som snart ska söka gymnasium, problemet är att jag har noll motivation, ångest och allmänt trött på att kolla gymnasium. Jag hittar inget gymnasium som jag vill gå på och vet inte vad jag ska ta mig till! Jag skulle vilja gå på en internat skola för att komma iväg och vara lite mer självständig men de internat skolor jag har kollat på kostar väldigt mycket (det gör säkert alla) och min familj har inte råd med att betala tex 110 000 kr varje år. Jag vet inte vad jag ska göra och funderar på att skita i gymnasium helt istället. Vad ska man göra om man inte hittar ett enda gymnasium man vill/kan gå på?


RE: Ingen motivation
2016-11-10 10:07   Anders Götsén

Hej,

Som jag tolkar ditt inlägg är det två delar som du funderar på. Dels om det finns möjligheter till internatboende och vad det finns att göra om du verkligen inte hittar en gymnasieskola som du vill gå på.

Angående den första biten är det som du säger att det kan kosta en del att bo på internat och det är bra att du har kollat exakt vad det kostar och där kan det även vara bra att fortsätta kolla om det finns någon skola som passar och inte är för dyr. Sedan kan jag även tipsa om inackorderingstilägg från CSN vilket kan vara en möjlighet för dig att söka om du väljer att inte studera på din hemort. Se länken: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/1.2847

Angående den andra delen av ditt inlägg är det inte säkert att det finns något gymnasium som du vill gå på. Du behöver inte läsa på gymnasiet om du verkligen inte vill, men det finns stora fördelar, t.ex. gällande att finna arbete framöver om du har en examen från gymnasiet. Dels kan jag tipsa om att prata med studie- och yrkesvägledare i din skola om du inte redan gjort det för att kunna finna lite andra möjligheter. Vidare kan du även fundera på vad som skulle kunna göra det möjligt för studierna på gymnasiet att ändå kännas ok även om det inte sker på det sätt som du verkligen vill.

Stort lycka till framöver // Anders, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information