Gå sista Året på Gymnasiet i Tyskland. - Forum

2011-10-07 08:21   Linusss

Hej!
Jag är en kille på 17år som vill studera sista året på Gymnasiet Utomlands i Tyskland. Men jag har ej de språkkunskaper inom Tyska som behövs för att bli utbytesstudent så jag undrar om man då kan gå på en internationell skola där jag då ska läsa Tyska inkluderat?
Och isåfall hur gör jag för att mina betyg i Tyskland ska räknas som att jag går ut Gymnasiet i Sverige? Med andra ord att jag inte ska behöva gå om Sista året i Sverige. Ska ta kontakt med Skolverket, Syo'n och försöker få tag i Organisationer som stödjer detta samt prata med min skolas rektor. Men vilka Organisationer finns det som kan hjälpa mig med mina frågor?

Vilka Gymnasium finns det?
Hur översätter jag mina betyg?
Jag fyller 18 i Februari vilket betyder att jag är 18 när jag åker ner. Kan jag då bo i nån sorts studentkomplex istället för Värdsfamilj?
Hur utformar jag mitt program/Naturvetenskapliga programmet) så att det fungerar med det jag ska studera i Tyskland?
Vilka Stipendier finns det som jag kan ta nytta av eftersom "Internationella Skolan troligen medför kostnader?

Tack på förhand!
Mvh:Linus


RE: Gå sista Året på Gymnasiet i Tyskland.
2011-12-20 18:21   Bertil

Kolla in www.korr.se - Korrespondensgymnasiet erbjuder möjlighet att läsa färdigt på distans från tyskland. Så gör redan ett 50-tal elever av skolans 500 distanselever.


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information