Avsluta gymnasiet i USA - Forum

2016-05-13 21:09   Cissi6811

Hej, Min dotter går snart ut 1:an på Rytmus-gymnasiet. Nu ska vi åka utomlands för jag ska forska i 2 år i USA. Vet någon om det är möjligt att avsluta sina gymnasiestudier i USA? Tacksam för svar/Cissi


RE: Avsluta gymnasiet i USA
2016-11-21 08:05   Pia
Hej,
vi står inför liknande dilemma, hur gick det för er, fick du några svar.
Vi flyttar ev till Usa för 1 år, och sonen ska börja gymnasiet till hösten 17, och vill inte tappa ett år, fick din dotter tillgodoräkna sig året i USA, eller läste hon vissa ämnen på distans?
Tacksam för tips och svar hur ni löst det.

RE: Avsluta gymnasiet i USA
2016-12-14 13:07   Johanna Kjellander

Hej!
Jag är inne på mitt andra år på gymnasium i Helsingborg. Har tyvärr inget svar på er fråga men jag vill också ha svar. Jag är amerikanska och vill veta om jag kan avsluta mitt tredje år i USA och inte behöva gå ett till tredje år tillbaka i Sverige.
Tacksam för alla svar!


RE: RE: Avsluta gymnasiet i USA
2016-12-16 16:37   Anders Götsén

Hej,

I teorin skulle det nog gå att göra som du är intresserad av, förutsatt att du kan visa att du kommer läsa liknande kurser i USA som du skulle ha läst i Sverige. Däremot kan det bli klurigt att få till detta i praktiken. För att få ett slutgiltigt svar är det bra om du pratar med studie- och yrkesvägledare på din skola som är den som skulle behöva godkänna eller icke godkänna dina planer.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information