Vilket gymnasieprogram gör mig behörig till Handelshögskolan? - Forum

2018-08-25 19:23   Elise

Hej!
Jag vill plugga ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm efter gymnasiet. Men då undrar jag vilket gymnasieprogram som gör mig behörig till just Buisness and Economics programmet på Handelshögskolan? Jag vet alla ämnen som krävs för att bli behörig men hittar ingen linje som inkluderar Moderna språk 3 och matte 3b eller 3c samt de andra 3 ämnen.


RE: Vilket gymnasieprogram gör mig behörig till Handelshögskolan?
2018-08-27 11:23   Petra Öster

Hej,

Som du har läst så är behörigheten utöver grundläggande behörighet lägst betyget C i:

  • Svenska 3 (Svenska som andraspråk 3 ger också behörighet)
  • Engelska 6
  • Matematik 3B eller 3C
  • Samhällskunskap 1B alternativt 1a1+1a2
  • Historia 1B alternativt 1a1+1a2
  • Moderna språk 3

Gymnasieprogram som (oftast) kan ge dig den behörigheten direkt (utan att du lägger till någon kurs) är Ekonomiprogrammet med inriktning Ekonomi och Naturprogrammets båda inriktningar.

Det du kanske funderar lite över är Moderna språk, då de flesta programmen bara har moderna språk 100 poäng i sin programstruktur. Orsaken att man ändå får Moderna språk 3 utan att lägga till extra språk kurser är att många redan har läst moderna språk i grundskolan. Då fortsätter man i gymnasiet med Moderna språk 3 direkt vilket gör att man får med alla kurser man behöver utan lägga till något. Är det så att du inte har läst moderna språk i grundskolan eller att du vill byta språk i gymnasiet och börja läsa från nybörjarnivå så kan du lägga till två kurser i moderna språk inom ramen för ditt individuella val. 

Hoppas det blev lite klarare hur du ska få behörigheten till Handelshögskolan. Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information