Vad ska jag välja!?!? - Forum

2022-01-11 20:35   Tilde

Hejsan,

Jag har funderat en längre tid över min ”framtid”. Det är viktigt för mig att ha mål och vill gärna veta vad jag ska kämpa för!

Att sitta still på en stol med en massa papper och siffror är ingenting för mig. Jag har gjort en massiv med gymnasie/personlighetstester och det enda jag kommit fram till är att jag passar som att arbeta med något kreativt. Jag älskar att vara framför en kamera och sen jag varit liten har alltid musikalartist, dansare, skådespelare, fotomodell osv varit min största dröm. Jag vill också bli riktigt riktigt bra på det!

Att jobba i Sverige har aldrig varit lockande, (men man måste ju börja någonstans också). Att skaffa en utbildning i något annat land och bli flytande på engelska i en yngre ålder är ett mål. Kan man gå i gymnasiet i USA? Inte utbytesår då, utan mer en riktig utbildning!

Mina frågor är mest vilka program och inriktningar som skulle passa mig? Kan man gå i något gymnasium utomlands som har någon av dessa inriktningar?

Tacksam för svar!


RE: Vad ska jag välja!?!?
2022-02-12 19:36   Petra Öster

Hej,

Det finns många olika möjligheter om du vill plugga utomlands på gymnasiet så det kan vara bra att du läser på lite om de olika sätten här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/svensk-gymnasieutbildning-utomlands-4504

Svensk gymnasieundervisning bedrivs i olika länder runt om i världen för att barn till svenskfödda föräldrar ska ha möjlighet att gå en svensk utbildning. Men det är möjligt att flytta och bo på egen hand om dina föräldrar kan hjälpa dig med det. Vill du söka till en svensk utlandsskola ska du höra av dig till den skola du vill gå i för att ansöka om en plats där. Du ska vända dig direkt till skolan med din frågor så kan de hjälpa dig. 

Internationella skolor kan också vara ett alternativ. Du kan läsa om dem bland annat här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/internationella-gymnasieskolor-4509. Men vänd dig alltid direkt till skolan för att få mer information. 

Du kan även hitta en "vanlig" skola i det land du vill bo. Du måste då på egen hand kontakta den skola som du vill söka till och kolla upp hur du kan ansöka. Du kan säkert hitta flera skolor med dessa inriktningar men det krävs att du gör en hel del arbete på egen hand med att söka efter en skola som kan passa dig. 

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information