Svårt gymnasieval!! Hjälp - Forum

2016-06-03 01:21   Peter

Hej! Jag går för tillfället i 8an och ska till hösten 2016 börja i 9an. Jag har problem med att välja program på gymnasiet och vilken gymnasieskola jag ska gå på. Jag har väldigt lätt för matte och fick denna termin (årskurs 8) betyget A i matte 1C och kommer förmodligen få A på matte 2C när jag läser det i 9an, Jag registrerar mitt betyg så jag får inte läsa om dessa kurser. Jag vill fortsätta med att läsa svår matte på gymnaiumet, hade tänkt mig 3C, 4C och 5C. Alltså skulle jag vilja läsa 3C på första året i gymnasiet och 4C på andra året i gymnasiet osv. Jag måste därför gå på ett gymnasie som erbjuder mig att läsa mattekurser några år tidigare så att jag inte får håltimme medans de andra löser 1C och 2C. Dessutom så är jag väldigt inriktad i Ekonomi och skulle vilja gå Handelshögskolan på högskolan och vilja jobba som entreprenör. Jag tror inte att jag borde gå ekonomi programmet på gymnasiet för jag tror att det skulle vara för enkel matte för mig och att jag blev understimulerad på lektionerna. Hur viktigt är det att gå ekonomi på gymnasiet om man ska gå typ Handelshögskolan på högskolan? Blir det svårare på Handelshögskolan om man har gått Na eller tekning program på gymnasiet för att man inte lär sig så mycket om ekonomi och entreprenörskap. Sammanfattningsvis så skulle jag vilja gå på ett gymnasium som låter mig läsa svårare matte under lektionerna fast har en ekonomi inrikting och är Na eller Teknik program. Ge tips om vad för program, inrikting och skola som skulle passa mina krav.


RE: Svårt gymnasieval!! Hjälp
2016-06-11 15:09   Astrid

Hej, jag ska också börja nian nu i höst. Jag har tittat på poängplanerna på olika gymnasieprogram och där står det alltid med "individuellt val" 200 poäng. Du kanske kan gå ekonomi men välja matte som individuellt val? Jag vet inte hur svår matte man kan välja där, det kanske beror på skola. Du kan ju fråga en syv hur det ligger till, jag vet inte så mycket, eller höra med olika skolor om de har svår matte som individuellt val. Lycka till!


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information