Osäker på gymnasievalet... - Forum

2016-12-30 22:29   Anna Prebensen

Hej där! Jag heter Anna och jag har precis gått halva året av nian. Någonstans i mitten av Januari/Februari ska vi skicka in om vårt gymnasiumval. Problemet är det att jag är väldigt osäker och nervös över vilken linje jag ska gå... Jag har 3 alternativ som jag tror kan passa mig bra och det är, Djur (naturbruksprogrammet), Vård och omsorg eller bild och form men jag är lite osäker på att de ändå kanske inte kommer att passa mig. Om jag skall beskriva mig själv som person så är jag en väldigt omtänksam tjej som bryr sig om andra och är lite tillbakadragen och blyg (kan bjuda på mig själv då och då men jag är en ganska osäker person inombords). Jag har haft det väldigt tufft och jobbigt i mitt liv under de senaste åren, dock inte som liten, men jag skulle säga att från när jag var 11 år tills idag (under tonåren helt enkelt). Jag har jobbat hårt i skolan och varit mycket stressad och är även det idag men min stressförmåga har nu blivit lite bättre (är inte så stresstålig av mig), jag är rädd för att misslyckas och gillar att vara social och umgås med människor men det är en utmaning för mig eftersom jag har en väldigt dålig självkänsla men jag jobbar på det. Vill kunna bli en självsäker tjej som vågar att ta plats i framtiden! Det jag gillar att göra är att jag tycker om att få andra att att må bra, jag gillar djur, jag tycker om att rita och teckna, jag är mycket kreativ av mig, jag gillar att dansa och jag tycker om att upptäcka världen och resa. Jag skulle bli så oerhört tacksam och glad om ni kunde ge mig tips och förslag på vilken linje som skulle kunna passa för mig? Kram /Orolig tjej <3 :)


RE: Osäker på gymnasievalet...
2017-01-10 16:55   Agnes

Hej! Jag heter Agnes som det står och jag kände mig också ganska osäker inför gymnasievalen och är fortfarande osäker nu, om jag har valt rätt inriktning och program. Jag känner igen mig mycket i din berättelse, jag är också en osäker tjej men gillar att vara kreativ. (jag gick i estetik och media av estetprogrammet). Och eftersom du också gillar att ta hand om andra så tänker jag om Humanistiska linje skulle passa dig? Jag kan tänka mig om du väljer Estet så kommer du att möta människor som behöver andras uppskattning och inspiration, vilket kan bidra till kommunikation och möjligheter att skaffa vänner. Här är mina erfarenheter och tips. Lycka till!


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information