Osäker - Forum

2017-05-11 19:12   Anni

Jag har snart gått hela första året på gymnasiet, jag går Fordon & Transport. Mina individuella val är Svenska och Engelska och jag var inriktad på att gå Transport nästa år, men nu har jag blivit osäker. Jag vill verkligen gå Handel, det var mitt andra val när jag sökte till gymnasiet. Jag brinner för att skriva, kalkylera och planera. Jag skulle gärna vilja gå en administrativ linje men jag vill inte gå högskola. Men jag vill också bli lastbilschaufför och meka, det var därför jag valde Transport & Fordon. Jag är medveten om motorbranschens möjligheter, t.ex. som en position som VD eller avdelningschef, men det verkar ligga så långt i framtiden. Vad ska jag göra?


RE: Osäker
2017-05-14 20:41   Aranja Abdullah

Hej, 

Jag förstår att du känner dig osäker, det kan bli svårt att få med alla sina intressen i ett val. Du verkar vara väldigt engagerad i båda programmen och de yrken som kommer efter det, du kanske kan testa att skriva ner dina tankar. Det kan kännas som en ganska lätt sak, men oftast får man en mycket klarare bild när man ser allting på ett papper på en och samma plats. Du kan skriva ner båda programmen och för- och nackdelar med båda, vad som intresserar dig mest, vad som inte intresserar dig, arbeten efter programmen osv. Du kanske kommer in på nya vägar! 

Om du har lagt till Svenska och Engelska som individuella val antar jag att du läser de för grundläggande behörighet, du har skrivit att du inte vill läsa på högskola, men kanske någon kurs åt det administrativa hållet kan intressera dig? Som du har skrivit är det oftast så att man måste arbeta sig upp till VD eller avdelningschef och då kan erfarenhet inom yrket krävas. Jag skulle verkligen tipsa dig att prata med studie- och yrkesvägledaren på din skola så du kan prata igenom detta ordentligt och kanske få fler tips på hur du kan tänka. Det kan också vara bra att prata med elever som läser Handel- och administrationsprogrammet och se vad de tycker, och hur mycket av dina intressen faktiskt finns i programmet. 

Stort lycka till! /Aranja, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information