Natur - Hur jobbigt är det - Forum

2019-02-21 22:30   Nathaniel

Hej! Jag är en kille på 15 år och jag har precis gjort mina preliminära val. De spelar nog inte så mycket roll eftersom jag vet att jag kommer in på mina val med mina 300 meritpoäng. Jag valde Natur som första val men blir alltmer tveksam. Hur mycket plugg är det igentligen? Klarar jag verkligen av tre år av det? Är matten svår? Jag har A i 2/3 N-ämnen och A i matte men finns det npgot jag kan göra för att få bättre för kunskaper? Jag är inte en ”nörd”, jag har enkelt för mig i skolan och jag sportar och gymmar mycket. Kan jag använda det till min fördel? Vet att det är många frågor men skulle uppskatta ett svar av antingen en Natur-elev eller en SYV


RE: Natur - Hur jobbigt är det
2019-02-23 14:02   Petra Öster

Hej,

Så länge du är motiverad och intresserad av att gå Naturvetenskapsprogrammet så tror jag inte att du behöver oroa dig. Naturvetenskapsprogrammet tar lika mycket tid som alla andra program, om man upplever det som svårt beror det oftast på att man har svårt för de naturvetenskapliga ämnena vilket du inte verkar ha. Om du är orolig kan det hjälpa dig att titta på programstrukturen för programmet. Det kan du göra här: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet. Där ser du exakt vilka kurser som ingår. Vill du veta mer i detalj hur mycket prov, läxor man har eller hur timplanen ser ut så kan du kontakta de skolor som du har sökt till.

Lycka till!/ Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information