Natur eller Ekonomi??? - Forum

2019-01-14 20:57   Stella

Jag ska söka till gymnasiet om några dagar och har fortfarande inte bestämt mig än. Det står mellan natur eller ekonomi. Jag vet inte vad jag vill göra i framtiden förutom att jag vill studera och flytta till USA. Jag skulle kunna bli läkare, eller advokat, jag är intresserad av båda yrkena. Jag har ca 330 meritpoäng och därför känner jag att jag inte vill ”slösa” mina poäng och gå natur eftersom det är svårare. Dock älskar jag inte NO och Matte, men det öppnar många dörrar. Om jag går ekonomi kommer jag såklart ha kul eftersom jag gillar de ämnena. Har ni några tips till vad jag ska välja??
Tack


RE: Natur eller Ekonomi???
2019-01-15 11:16   Petra Öster

Hej,

Jag förstår att det kan vara svårt att välja! En sak som kan vara bra att tänka på är att det inte är bara behörigheten som öppnar dörrar till högskolan/universiteten. Det är även betygen. Därför kan det vara fördelaktigt att gå ett program som intresserar en så mycket som möjligt och som därför gör det lättare att vara motiverad och få bra betyg. Men vill du bli läkare så får du ju bara den behörigheten från Naturvetenskapsprogrammet. Såklart finns det ju också möjlighet att komplettera behörigheten efter gymnasiet. 

Hur du ska tänka är egentligen helt upp till dig. Du verkar väl medveten om fördelarna och nackdelarna för dig med varje program. Du måste fundera vidare och bestämma dig för vad du tycker är viktigast. Att få bred behörighet, att vara intresserad av det man läser, att få bra betyg osv. 

Kanske kan ett sätt att få en säkrare magkänsla vara att besöka de program och skolor du funderar på som "elev för en dag". Då får man vara med i undervisningen tillsammans med en klass under en vanlig dag. Om du inte hinner det rekommenderar jag att du iallafall besöker skolorna så du får chans att känna efter hur det känns i verkligheten. För tips om hur man kan tänka inför valet kan du kolla här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/tips-gymnasievalet-2811.

Lycka till med ditt val! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information