Butiksägare - Forum

2016-12-12 12:39   Linnea

Hej! Jag vill äga en egen butik när jag blir vuxen alltså inte bara vara anställd åt någon annan. Är det rätta för mig att välja handels & administrations programmet då eller ekonomiekonomiprogrammet? Har övrigt bra betyg men har lite problem med matten och tvekar därför på att välja handels istället. Jag vill inte börja jobba efter gymnasiet och undrar därför hur det går till när man lägger till för att få högskoleförberedande grunder.


RE: Butiksägare
2016-12-13 09:35   Anders Götsén

Hej,

När det gäller att starta eget och att arbeta som entreprenör finns det inget som du måste ha läst, det kan du göra oavsett vad du läser på gymnasiet. Däremot kan du tänka på vilka kunskaper som du kan ha störst nytta av för att lyckas med detta. På ekonomiprogrammet kommer du läsa fler kurser inom ekonomi och företagande (speciellt inom ekonomi/ekonomi) medan du inom handels- och administrationsprogrammet kommer få mer kunskap hur du rent praktiskt arbetar i en butik.

Angående din fråga om matematiken är det sant att du läser fler kurser inom matematik på ekonomiprogrammet än på handels- och administrationsprogrammet. Sedan om det är anledning att inte välja det programmet är svårt att säga på rak arm, det är något som du behöver fundera på.

När det gäller den grundläggande behörigheten till studier på högskola/universitet ska du se till att ha godkända betyg inom svenska/svenska som andraspråk 1/2/3, engelska 5/6 samt matematik 1 in din gymnasieexamen. Detta gäller för den grundläggande behörigheten till högskolan, sedan kan det finnas vissa program/kurser som kräver med än denna grund, något du behöver kolla upp för de olika utbildningarna i så fall.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information