Ansöka om pengar - Forum

2017-06-28 20:17   Thomas

Jag: hej ! lag fyller 20 år i november ska börja andra året på vårdlinjen i Mjölby nu i augusti var och hur ska jag söka för att få pengar under sista året . tackar för svar


RE: Ansöka om pengar
2017-06-30 22:03   Aranja Abdullah

Hej! 

Man har rätt att få studiehjälp fram tills vårterminen det år man fyller 20. Efter det kan man söka om studiemedel. Studiemedel består av två delar, bidrag och lån. Men man kan söka om endast bidrag om man inte vill ta lån. För att få bidraget måste du uppfylla vissa krav, och själv söka studiemedlet. Det gör du på www.csn.se. Din studie- och yrkesvägledare på skolan kan hjälpa dig gå igenom kraven och sedan kan du själva söka. Här kan du läsa mer om det: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/1.2844. Det är bra att du noga läser igenom allting innan du söker, t.ex. när det kommer till att ta lån, för det måste man betala tillbaka. Vill du bara få bidrag behöver du inte betala tillbaka det. Du kan läsa mer på CSNs hemsida. Känner du dig osäker kan du kontakta CSN och ställa alla dina frågor innan du ansöker! 

Lycka till! /Aranja, SYV


RE: Ansöka om pengar
2021-06-02 09:07   NolanBl1

Varför får jag reda på allt i sista stund, varför studenter inte meddelas i förväg om UAH och vad de kan få? Jag skulle vilja få en resurs där de berättar om alla typer av bidrag med instruktioner om hur man får dem


RE: RE: Ansöka om pengar
2021-06-03 07:24   Petra Öster

Hej,

Jag vet inte vad det är för bidrag du syftar på men information om vanliga studiebidrag hittar du på CSN.se och information om andra bidrag finns på Försäkringskassan.

Vänligen,

Petra,SYV 


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information