Svara på vår undersökning gymnasievalsrapporten och ha chans att vinna biobiljetter! 📽️ Gör undersökningen här!

190-200 Meritpoäng, vill gå ekonomi - Forum

2016-12-13 19:32   Kalla mig Mirre

Jag vill gå ekonomi eller teknik, kommer jag in på det med 190 poäng? Går i nian btw

RE: 190-200 Meritpoäng, vill gå ekonomi
2016-12-14 12:32   Anders Götsén

Hej,

Det är jättesvårt att ge ett definitivt svar på din fråga. Anledningen är att din poäng inte kommer räcka till att komma in i alla skolor som har ekonomi- eller teknikprogrammet. Däremot kan det finnas skolor där dina poäng kan räcka. För att ta reda på hur det ligger till kan du använda länken i detta inlägg. Via länken kan du se vilka poäng som krävdes 2016 för att komma in på olika program i olika skolor vilket brukar vara snarlikt från år till år, även om det kan variera.

http://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542

Lycka till med ansökningen // Anders, SYV

RE: 190-200 Meritpoäng, vill gå ekonomi
2018-04-17 23:26   Heba

Jag har 190 o vill komma in i ett gymnasium

RE: 200-210 Merit Poäng, vill gå ekonomi
2022-04-20 04:32   Mohamed Amin el Marakbi

Hej! Jag är lite stressad över om jag ens kommer komma in i någon gymnasium. Jag gissar på att jag kommer sluta med runt 210 merit poäng. Gymnasiet som jag har vilat komma in i heter Thoresplan gymnasiet, men det krävs 225 merit poäng att komma in i.

RE: RE: 200-210 Merit Poäng, vill gå ekonomi
2022-04-20 10:19   Petra Öster

Hej, 

Skulle det vara så att du inte kommer in på något av de val du har fyllt i på din ansökan finns det fortfarande möjligheter att du kommer in på reservantagningen. I juli påbörjas reservantagningen till gymnasiet och sträcker sig till mitten av september. Under reservantagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val.

De flesta brukar få en plats i reservvalet. Det finns alltid någon skola som har en plats kvar. Men man kan inte välja skolan själv om man inte har kommit in i den slutgiltiga antagningen så det är såklart bäst om du lägger till fler alternativ i din ansökan där du vet att du har större chanser att komma in.

Lycka till! / Petra,SYV

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av

Gör en intresseanmälan

Skolan kontaktar dig med mer information

Medlemslogin