BO - Forum

2015-03-31 19:13   Boende i Brasilien

Hejsan! Mitt namn ar Susanne Cassol och ar bosatt i Brasilien. Nasta ar sa ska vi flytta hem till Sverige pa minst ett ar.Av mina 3 barn sa kommer 3 att vara i gymnasiealder,17 och 19 ar gamla. De forstar svenska,jag pratar bara svenska med dem,men har lite svart att formulera sig ratt.Skriften ar ocksa lite svar ibland. Nu undrar jag vad som kravs for att kunna studera pa eran skola? Finns det nagon stodhjalp med svenskan? De ar svenska medborgare. MVH, Susanne


Börja gymnasiet i Sverige
2015-04-01 12:07   Anna-Karin Linusson

Hej!

Har dina barn gått någon svensk skola och fått betyg i några ämnen??

Man behöver vara godkänd från åk 9 i vissa ämnen beroende på om man skall gå ett nationellt program om är högskoleförberedande eller ett nationellt program som är yrkesförberedande.

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan.

För ekonomi-, humanistiska och samhällsvetenskapsprogrammet ska fyra av de ytterligare nio ämnena vara geografi, historia, samhällskunskap och religion.
För naturvetenskaps- och teknikprogrammen ska tre av de ytterligare nio ämnena vara biologi, fysik och kemi.
För det estetiska programmet är de nio ämnena valfria. Här kan dock även färdighetsprov förekomma.

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan.

Om man saknar behörighet till gymnasiet skall man gå Introduktionsprogrammet. Introduktionsprogrammet. är endast för elever som inte blivit godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna börja ett nationellt gymnasieprogram.

Man läser då dessa ämnen i 1-2 år för att sedan bli behörig.

Maila mig gärna på följande adress hur utbildningsstatusen på dina barn ser ut just nu, så kan jag bättre ge svar på hur vi exakt kan hjälpa till.

MVH

Anna-Karin Linusson
studie- och yrkesvägledare
Gustavsbergs Gymnasium
070-1680476
linus@gustavsbergsgymnasium.se


Gustavsbergs gymnasium
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information