Teknikcollege - Forum

2013-10-01 22:48   Hanna

Hejar ska snart välja gymnasium och jag funderar på teknikprogrammet teknikcollege men måste man gå fyra år då och bli gymnasieingenjör för jag vill bli arkitekt och läsa på universitet i framtiden . Men min fråga är måste man bli gymnasieingenjör om man går på ett teknikcollege? Och om det räcker att läsa tre år vad finns det då för fördelar eller är det precis som vanliga teknikprogrammet?


RE: Teknikcollege
2013-10-02 15:32   Gymnasium.se

Hej!

Fördel med en Teknikcollegecertifierad utbildning är att utbildningen håller hög kvalitet då man jobbar mycket med samverkan mellan skolan och tekniska företag i närområdet. Man får som elev då en bra koppling mellan teori och praktik. Vad som menas med Teknikcollege är att utbildningen är granskad och kvalitetssäkrad utefter vissa kriterier och uppfyller vissa krav och har ett nära samarbete med företag i regionen. 

Gymnasieingenjörsutbildning är något annat än teknikcollege. Det kan vara så att du efter att ha avslutat tre år på Teknikprogrammet kan välja att läsa till ett extra år så att du får en gymnasieingenjörsutbildning. Jag skulle råda dig att kontakta den skola du har tänkt på att välja så att du får helt korrekt information om detta.

Mvh, Christine på Gymnasium.se


RE: Teknikcollege
2013-10-02 16:30   Hanna

Det är så att jag har 10 mil till närmsta teknikcollege och jag undrar hur det är med förtur. Blir det svårt att komma in eller har man förtur för att det inte finns i ens kommun?


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information