Omval för andra gången - Forum

2016-11-10 11:13   Ravin

Så jag går IT-design just nu och jag vill byta skola men jag undrar en sak. Jag vill byta till Mediagymnasiet som har linjen Estet och Spel. Om jag ska byta från IT-design till Estet och Spel, är jag tvungen att gå om ett år som jag gjorde när jag bytte till IT-Design eller kommer jag fortfarande in som en tvåa. Båda linjer är estet men jag är inte säker på att det är samma sak. Om det händer att jag måste gå om ett år så ska jag nog skita i att byta.


RE: Omval för andra gången
2016-11-20 07:51   Anders Götsén

Hej,

För att byta skola är det bra att ta kontakt med den skola du vill byta till för att se om det finns plats där. Frågan om du skulle gå om ett år eller inte, det beror på hur de bedömer dina chanser att klara av de kurser som du behöver för att kunna gå ut programmet. Således är det bara den skolan (och antagligen studie- och yrkesvägledare där) som kan svara på din fråga. Eftersom som du skriver att du är intresserad av att byta skola och inte program finns det nog en bra chans att du inte behöver gå om, men det är inte helt 100.

Så för att få svar på dina funderingar behöver du ta kontakt med den skola som du vill byta till för att se vilket möjligheter som finns kring byte där.

Lycka till framöver // Anders, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information