nervös - Forum

2013-12-29 17:43   Cat

Hej! Jag ska börja på gymnasiet nästa år och jag vill verkligen börja på en skola, men jag är jätteorolig att jag kanske inte kommer in. Jag har betygen som krävs men jag är inskriven i en annan kommun, fast jag bor nära skolan med min andra förälder.. Är det något stort problem för att komma in?


RE: nervös
2014-01-07 09:49   Gymnasium.se

Hej!

Jag förstår att du känner dig nervös inför att komma in på just den gymnasieskola du helst vill gå på, men det kommer att lösa sig hursomhelst ska du se! När du är sökande från annan kommun kan det spela roll om det är en friskola och ifall programmet erbjuds i din hemkommun.

Söker du till en friskola så har du exakt samma chans att komma in som alla andra som söker till gymnasieskolan, oavsett vilken kommun man bor i. Är det en kommunal gymnasieskola söker du på samma villkor som elever som bor i kommunen endast om programmet inte erbjuds i din hemkommun. Vissa kommuner kan dock ha samverkansavtal med varandra så att alla i dessa kommuner söker på lika villkor.

Antagningspoäng är en fingervisning om vad det brukar vara för antagningspoäng på ett visst gymnasieprogram, men kan skilja lite år från år. Så förhoppningsvis löser det sig bra för dig ska du se!

Lycka till med gymnasievalet!

Mvh, Christine på Gymnasium.se


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information