Engelska 6 krav för internationella studenter - Forum

2019-01-31 15:24   Isa

Hej, jag har en fråga åt en vän till mig. Han är från Spanien och har därmed en spansk gymnasieutbildning och har nu sökt in till ett svenskt universitetet. För att få behörighet har han läst till Engelska 6 på komvux. När man läser upp Engelska, Svenska och i vissa fall matematik för att få grundläggande behörighet som utlänsk student kvalar man in i BI-kvoten. Men eftersom programmet han sökte till har Engelska 6 som särskild behörighet räknas det nu istället som en komplettering och han kvalar in i BII-kvoten som generellt har högre snitt. Samtidigt är Engelska 6 ett grunläggande krav för alla utbildningar. Så mina frågor är: 1) Hur kan engelska 6 vara ett krav för både grundläggande och särskild behörighet? 2) Varför väljer skolar att göra på detta viset? Känns som att det gör det svårare för internationella studenter att söka in till programmet vilket är lustigt eftersom det marknadsförs som just ett internationellt program. Tycker dessutom att det har varit mycket svårt att hitta korrekt information om det så jag hoppas att du kanske kan bringa lite klarhet i frågan! Tack på förhand Isa


RE: Engelska 6 krav för internationella studenter
2019-01-31 19:24   Petra Öster

Hej,

Jag kan inte svara på varför en utbildning har valt att ha engelska 6 som särskild behörighet då det ingår i grundläggande behörighet. Kan det vara en missuppfattning? Kontakta skolan direkt så kan de säkert ge förklaringen på varför engelska 6 ska räknas som en särskild behörighet just för denna utbildning.

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information