Betyg i ma2b samtidigt som ma2c - Forum

2016-11-07 14:26   Nicklas Hellmark, Europaskolan

Hej Jag behöver hjälp med ett dilemma och hoppas någon kan svara på detta. Jag har en elev som läst Naturprogrammet men har valt att börja på samhällsprogrammet. Hon har betyg i ma2c, men läser nu ma2b för att få bättre betyg. Jag funderar då på om jag kan lägga ma2c som utökat och sedan räkna in betyget i ma2b som gymnasiegemensamt. Detta leder till att eleven kommer att ha betyg i två ma2 kurser, är det ok? Vet ni om jag kan radera ma2c från individuella studieplanen som hon har fått betyget D i?


RE: Betyg i ma2b samtidigt som ma2c
2016-11-20 08:14   Anders Götsén

Hej,

Utifrån vad jag har förstått går det inte att ha med två kurser i matematik 2 (A/B/C) i en och samma examen baserat på:

"Matematik 2b, 100 poäng, som bygger på kursen matematik 1a, 1b eller 1c. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen matematik 2a eller 2c"

Från: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?subjectCode=mat&tos=gy

Angående frågan vet jag att förändringar i studieplanen ska dokumenteras men jag kan inte svara mer exakt än så på din fråga gällande att radera en kurs från studieplanen. Ta gärna kontakt med t.ex. skolverket för att reda ut detta.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information