Jag har för några veckor sedan börjat på en väldigt stor skola, och jag vantrivs jättemycket. Jag tycker inte om klassen, och jag hatar att skolan är så stor. Dels för att det inte finns någonstans man kan gå undan, det är alltid massor av elever och ljud överallt, och för att det känns väldigt opersonligt, som att man bara är en av typ 3 000 elever istället för en egen individ. Själva utbildningen är jag jättenöjd med, och lektionerna är bra.
Jag skulle verkligen vilja byta skola, men i min stad finns det bara två gymnasium med den linje jag vill ha.
Den andra skolan är väldigt liten - vilket skulle passa mig bättre, och ligger i ett mycket skönare område, men jag har fått intrycket av att den är ganska oproffsig. De flesta som gått där verkar tycka att lärarna är ganska slappa, vilket jag tycker är viktigt.
Hur borde jag göra? Jag trivs verkligen inte med klassen och skolan där jag går just nu men jag är rädd att utbildningen istället kommer vara dålig om jag byter.
Ska jag byta? - Forum
2018-09-11 17:56
Tintin
RE: Ska jag byta?
2018-09-12 08:53
Petra Öster
Hej,
För att du ska kunna byta så måste det finnas lediga platser och skolan måste ta emot byten. Därför kan det vara bra att kolla om det är möjligt först innan du funderar vidare. Om det är möjligt så kan du besöka skolan för att känna efter hur det känns innan du bestämmer dig. Ta kontakt med skolan du vill byta till så får du mer information och hjälp. Här kan du läsa mer om hur det går till när man byter skola: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.
Lycka till! /Petra,SYV
Intresserad av tråden: Ska jag byta?? Registrera din mailadress så får du information när någon lagt in ett nytt inlägg i tråden.
Så funkar det
Hitta en gymnasieskola du är intresserad av
Gör en intresseanmälan
Skolan kontaktar dig med mer information
Medlemslogin