Hjälp - Forum

2016-09-01 18:19   Henrik
Så jag har nu börjat första året på en gymnasieskola på samhällsprogrammet och känner mig osäker nu på ifall det verkligen är rätt val. Vet att det är bra att byta så fort som möjligt, men eftersom det bara gått två veckor av terminen så känner jag att jag kanske borde vänta och se hur det utvecklar sig. Grejen är att det inte är några fel på skolan (gillar lärarna, klassen är helt okej osv) men känner mig ändå inte glad. Så jag undrar ifall det är möjligt att kanske kunna hoppa från samhällslinjen till ekonomilinjen till tvåan utan att behöva gå om ett år. Just den skolan som har ekonomilinjen ligger i en annan kommun än den jag bor i (och skolan jag går på nu ligger i ytligare en annan kommun) och den kommun jag bor i har redan ett gymnasium som har ekonomi, men vill helst av allt inte gå där. Sedan undrar jag också hur det blir med busskort och så. När jag gick 6-9 på en fri-grundskola så sa dem att de inte kunde ge mig ett busskort då jag bodde i en annan kommun, men nu när jag går en kommunal gymnasieskola så funkar det? Obs, den skola jag skulle kunna tänka mig att byta till är också kommunal. Tacksam för svar ifall någon förstår sig på mina formuleringar! (Bara för att klargöra, alla tre kommuner ligger i Östergötland och på så sätt så är det samma busstrafik som gäller (ÖstgötaTrafiken)).

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information