Byta gymnasium - Forum

2019-05-12 18:29   Olivia

Hej! Jag går i ettan på gymnasiet. Jag och en kompis är missnöjda med vår skola och vi har båda funderat på att byta i tvåan till ett annan skola. Problemet är att denna ligger i en annan stad där vi inte känner någon, och det skulle verkligen vara ett stöd att ha varandra i en så främmande situation. Min fråga är därför: hur går antagningen till? Tackar man ja respektive nej om man blir erbjuden plats, och blir man i så fall det samtidigt? Finns det något sätt att se hur många tillgängliga platser det finns på en skola till nästa läsår? Tack på förhand! /Olivia


RE: Byta gymnasium
2019-05-13 09:01   Petra Öster

Hej Olivia,

Du ska kontakta din studie- och yrkesvägledare på skolan du går på så att du får hjälp att fundera på hur du ska lösa din situation. Det är bra om du kan göra det tydligt för dig exakt vad det är som gör att du inte vill gå kvar och vad du hoppas att ska förbättras med ett byte.

Att byta program kan göra så att det tar längre tid för dig att få din gymnasieexamen så du måste fundera på om du tycker det är värt att gå i gymnasiet längre om du byter program. Ibland kan man byta utan att behöva börja om men för att få veta om det är möjligt i ditt fall måste du prata med din SYV i skolan och sedan måste ni kontakta skolan du vill byta till för att ta reda på om det är möjligt.  

För att man ska kunna byta måste även skolan man vill byta till ha lediga platser och vara villiga att ta emot ett byte. Så kontakta skolan ni vill byta till och fråga om det. 

Läs mer om byten här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information