Byta gymnasieskola - Forum

2008-08-20 19:45   Kym
Det är så att jag har nyss gått ut första året i mediaprogrammet i Tumba och jag trivs inte alls i skolan. Jag skulle vilja byta gymnasium (men gå kvar på samma program), men höstterminen har redan börjat, är det svårt att byta då? En sak som gör det extra krångligt är att jag gärna vill gå på Mediegymnasiet i Malmö eftersom både min pojkvän och några andra vänner går där, hur funkar det? Är det möjligt överhuvudtaget att komma in på ett gymnasium så långt bort? Någon som vet?

RE: Byta gymnasieskola
2008-08-21 09:24   gymnasium.se
Hej Kym, Man skall försöka byta senast efter ett par veckor efter skolstart, men gå till din Studievägledare, de ska kunna hjälpa dig om du vill byta gymnasieskola. Från och med den 1 juli 2008 har du möjlighet att gå en utbildning i en annan kommuns gymnasieskola även om den erbjuds i hemkommunen eller samverkansområde. Detta kallas frisökning. Skillnaden är att i din hemkommun är du garanterad plats medan skolorna utanför hemkommunen tar in i mån av plats, sedan alla behöriga sökande tagits emot från anordnarkommunen eller från andra kommuner som inte erbjuder denna utbildning samt behöriga sökande med särskilda skäl. Din hemkommun blir inte skyldig att betala ersättning för dig som genom frisökning antas till ett nationellt program där den anordnande kommunen har en lokal inriktning. Sedan kan du även välja att gå en fristående gymnaieskola. De fristående gymnasieskolorna motsvarar i stort den kommunala gymnasieskolan. De fristående skolorna godkänns av skolverket och kan då få bidrag vilket gör att de inte har rätt att ta ut avgifter från eleverna för skolgången. De fristående gymnasieskolorna är öppna för alla. Lycka till!

RE: Byta gymnasieskola
2008-08-22 00:25   orolig
hej ja ska börja första året på gymnasíet o har valt hr! Nu i sommar har ja sommarjobbat på en restaurang o förstått att de inte är något för mig!! ja vill gå samhälle/media på en annan skola i min östersund! ja undrar om man kan byta nu första veckan, vem man vänder sig till, o om de brukar gå lr om de e vid speciella tillfällen bara? tack på förhand!

RE: Byta gymnasieskola
2008-08-22 08:48   gymnasium.se
Hej, Jodå det borde inte vara några problem att byta så här tidigt på terminen. Gå direkt o prata med din studie- och yrkesvägledare på skolan, hon/han kan hjälpa dig! Har du inte börjat skolan än, så kontakta den gymnasieskola som du vill byta till, och se om dom kan hjälpa dig. Annars är det din hemkommun som har hand om dessa frågor, Östersunds gymnasieintagning verkar skötas av "Jämtlands gymnasium". Du kan säkert få hjälp av dom, ring: 063-14 02 00. Lycka till!

RE: Byta gymnasieskola
2009-04-26 11:55   Anna
Hej. Jag bor i Göteborg och går andra året på mediapogrammet med inriktning expo. Men nu är det så att jag ska flytta till Stockholm till sommaren, kan jag då direkt hoppa till trean på en medialinje efter sommarlovet och köra på som vanligt?

RE: Byta gymnasieskola
2009-08-23 20:12   sl
hej. jag har flyttat till stockholm och går Handelsprogrammet på en friskola, nu är det så att jag vill flytta till Karlstad och gå Entrepenörprogrammet. Går det att byta utan att jag måste gå om? Hur lång tid har jag på mig?, det i karlstad har nästan samma kurser som mitt nuvarande program har... tacksam för svar

RE: RE: Byta gymnasieskola
2009-08-24 10:00   Sofie
Hej sl! Jag är ju inte helt säker på vilken skola/vilket program du går i nu eller vilken skola du vill byta till, därför är det lite svårt för mig att säga om det är möjligt. Överlag brukar det vara lättare att byta från en skola till en annan när det gäller samma program. Om du går i ettan är det självklart enklare än om du har gått längre då det handlar om två olika program. Men om du redan har sett att kursplanerna är lika så tror jag att du har en väldigt god chans att byta utan att behöva gå om! Jag är inte säker på vilken skola du vill byta till, gissar på John Bauer? Mitt tips är att ringa till skolan som du vill byta till. Ha din nuvarande kursplan i närheten, så kan du berätta hur det ser ut i programmet du går nu. På Gymnasium.se kan du söka på de olika skolorna och hitta deras kontaktuppgifter. Var inte nervös för att ringa, skolorna blir bara glada om de får höra att just du vill gå hos dem :) Lycka till! Med vänlig hälsning, Sofie

RE: Byta gymnasieskola
2009-08-25 14:53   Danne
Hej, jag har precis börjat 1an på John Bauer IT programmet i Ystad och jag känner att det inte är rätt för mig. Jag skulle vilja byta till Park Teknik(också i Ystad). Är detta möjligt..?

RE: Byta gymnasieskola
2009-08-25 16:47   Sofie
Hejsan Danne, Mitt råd är att du kontaktar Parkgymnasiet för att se om de har några lediga platser på programmet: 0411-57 74 33. De kommer att kunna hjälpa dig vidare om det är så att du får plats hos dem. Lycka till!

RE: RE: Byta gymnasieskola
2009-08-26 17:24   Emme
Hej! Jag har gått första veckan på första terminen i gymnasiet och vet att jag vill byta gymnasium. Är det möjligt? Och hur gör man? Hur lång tid tar det innan man börjar det nya gymnasiet man söker? Går det att börja ett gymnasium med musik profil/inriktning?Eller hur gör man med intagningsprov?

RE: RE: RE: Byta gymnasieskola
2009-09-07 14:32   Ann
Hej Emme! Det var tråkigt att du inte trivs på ditt nuvvarande gymnasium. Mitt tips är att du, precis som Danne ovan, tar kontakt med den skola du är intresserad av att gå på. Ring till den skolans studie- och yrkesvägledare så kan hon eller han berätta för dig vad som gäller. viktigtast är ju att det finns plats kvar på programmet. Jag är säker på att det går att ordna med intagningsprov/audition i efterhand. Du kan väl berätta om hur du gör? Lycka till!

RE: Byta gymnasieskola
2010-08-24 19:31   kosor_jappo@hotmail.com

Jag gick till min rektor först och snackade med honom om att jag ville byta... Vad jag undrar är om hur man gör när man ska byta? Är det svårt? Vad händer om man inte kommer in på någon av dem man vill?


RE: Byta gymnasieskola
2010-11-13 19:26   koskd

hej just nu så har jag gått 3 månader i min skola och jag trivs inte där. jag undrar om man kan byta skola?


Byta gymnasieskola
2013-12-23 23:31   saratraan__@live.se

Hejsan det är så att jag går sista året på gymnasiet i göteborg. Fast hoppade av nyligen pågrund av andra skäl. Befinner mig just nu i stockholm och kommer att bosätta mig här. Frågan är nu om jag har möjlig till att fortsätta plugga på gymnasiet samma program. Eller har jag ingen chans `?


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information