Byta gymansieskola så fort som möjligt - Forum

2015-09-22 08:59   S

Hej! Jag har nu gått drygt en månad på mitt gymnasium. Under denna månad har jag bytt linje en gång på samma gymnasium men det har ändå inte känts bättre. Jag trivs verkligen inte på skolan och i skolmiljön, jag har pratat om det med vissa lärare med det känns som om att ingen gör något åt det. jag blir verkligen inte utstött men jag känner bara att det absolut inte är rätt skola för mig. Jag vill byta gymnasieskola så fort som möjligt men ingen skola har plats. Jag mår så dåligt att jag gråter på vägen till skolan på tåget och att jag gråter och är deprimerad varje dag. Jag vill verkligen byta. Vad ska jag göra

RE: Byta gymansieskola så fort som möjligt
2015-11-07 10:50   Dodo

Hejsan, just nu är jag i din sits. De har gått ca 2,5 månader o är i en sits där jag vill byta både skola o linje. Jag går på samhällslinjen men vill byta till en annan skola som har en natur linje. Den skolan jag vill byta till är en liten skola där man får extra hjälp. Den skolan jag går på nu är stor och jag trivs inte här. Hur tog du dig till väga, vad hände? för de va ca en månad sen du skrev detta!

2016-09-15 22:48   Samuel Anselmius

Jag är exakt i samma sits som er. Hur tog ni er tillväga

2017-09-06 19:36   Fatima

hej!
jag också känner mig så ledsen som ni verkade varit, jag också gråter liksom hela dagar, ingen som bryr sig om mig jag känner mig så trött att vill skrika när jag är i klassen, lärarana är så skitsamma de kan inte förklara, ämnen som jag har är samma den som vi hade i 9an men det visar att det är läraren som är problem jag fattar ingenting av de, och jag står som reserv hos en annan skola och lever hoppningsvis att komma in dit, jag känner mig verkligen ledsen och arg och ensam,,,, min tips för er andra som de läser i 9an lyssna inte på din syv när hen säger till dig välj den här skolan och det gör inget..... nämen herre gud vaddå det gör inget, det gör ju jätte mycket

RE: RE: Byta gymansieskola så fort som möjligt
2017-09-10 15:28   Aranja Abdullah

Hej, 

Väldigt tråkigt att höra att du mår så dåligt i skolan, så ska det absolut inte behöva vara! Det kan vara bra om du pratar med kuratorn på skolan, tillsammans kan ni se varför du känner dig ledsen och om det kanske finns något ni kan göra så det känns bättre där. Ibland kan det kännas lite bättre bara av att få prata med någon! Du kan också prata med dina föräldrar som kan hjälpa dig!

Om du känner att du har det lite svårt att hänga med i lektionerna kan du berätta det för dina lärare så de är medvetna om att du kan behöva lite mer tid eller stöd på vissa moment som kan underlätta skolarbetet lite! Personalen på skolan är där för att hjälpa eleverna om de inte mår bra, du kan också vända dig till rektorn om du behöver hjälp! Om du verkligen inte vill vara kvar på skolan kan du prata med din studie- och yrkesvägledare om att byta skola, det är bra att du har kontaktat en annan skola som du är intresserad av. I mitten av september borde skolorna veta mer om hur det ser ut med antalet platser, då kan du kontakta skolan igen för att se om de kan ta emot fler elever. 

Du har helt rätt i att gymnasievalet ska vara upp till varje elev och vad de själv är intresserade av och vill läsa. Det kan vara bra att prata med studie- och yrkesvägledaren för att få lite information och tips, men i slutändan är det upp till eleverna!

Stort lycka till! /Aranja, SYV

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av

Gör en intresseanmälan

Skolan kontaktar dig med mer information

Medlemslogin