Vad kräver Vård- och omsorgsprogrammet för betyg? - Forum

2012-04-21 16:25   Ellie

Hejsan! Jag undrar vad man behöver ha för betyg för att komma in på VO (Vård- och omsorgs programmet)? Och om man nu inte har allt detta, tillexempel om man behöver VG i svenska men bara har G , vad händer då? Vill jättegärna ha svar, har länge funderat på att söka in där när jag går i nian (Går nu i 8:an)


RE: Vad kräver Vård- och omsorgsprogrammet för betyg?
2012-04-30 09:13   Sanna på Gymnasium.se

Hej Ellie! Intagningspoängen varierar mycket från gymnasieskola till gymnasieskola och från år till år, så därför är det svårt att säga. Ta kontakt med studie- och yrkesvägledare på de skolor du vill gå på och fråga vad intagningspoänget ligger på i år. Då vet du vad du ska satsa på. Hälsningar, Sanna på Gymnasium.se


RE: Vad kräver Vård- och omsorgsprogrammet för betyg?
2012-05-02 11:13   A

Så länge du är godkänd i Svenska, Engelska och Matte och ungefär fem ämnen till tror jag. Sen exakt vad intagningspoängen är på det gymnasiet du vill gå beror på hur många som söker. Är det många som vill gå utbildningen du vill gå höjs intagningspoängen. Det där varierar ju en himmelens massa. Att ha mer än G i något ämne är däremot inget krav. Så länge du är godkänd kan du söka till VO programmet. Lycka till:)


RE: Vad kräver Vård- och omsorgsprogrammet för betyg?
2017-07-01 00:26   Vaness antioquia

Jag undrar ifall jag skulle kunna ha någon chans att komma in på vård och omsorg ifall jag skulle bli godkänd i alla ämnen och om jag skulle mu ha 220 meriotpoöng skulle jag kunna fortfrande ha chansen att komma in?


RE: Vad kräver Vård- och omsorgsprogrammet för betyg?
2017-09-05 23:35   samira

Hej jag vill veta vilken Ämne behover man har betyg om man vill börja VO och Vård omgs jag går språkindrution nu och jag vet vet vilken ämne ska gå plugga mest att jag få betyg då


RE: RE: Vad kräver Vård- och omsorgsprogrammet för betyg?
2017-09-07 19:38   Aranja Abdullah

Hej, 

För att vara behörig till Vård- och omsorgsprogrammet behöver man vara godkänd i Svenska/svenska som andra språk, Engelska, Matte och minst 5 andra ämnen. Har du dessa med dig och får minst ett E på de kurserna så blir du behörig till programmet! Här kan du läsa mer om det och se behörighetskraven: https://www.gymnasium.se/sok/vard-och-omsorgsprogrammet. 

Sedan finns det också antagningspoäng på varje program, de kan se olika ut från skola till skola. Här kan du välja orten där skolan ligger och sedan gå vidare till antagningsstatistik för att se hur antagningspoängen kan se ut: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542. 

Lycka till! /Aranja, SYV


RE: Vad kräver Vård- och omsorgsprogrammet för betyg?
2022-01-13 16:31   nani

vad händer om man inte har betyg i engelskan och matte fast man sökte på vård och omsorg,kommer man fortfarande komma in eller inte?


RE: RE: Vad kräver Vård- och omsorgsprogrammet för betyg?
2022-02-12 19:39   Petra Öster

Hej,

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. Prata med din Studie-och yrkesvägledare i skolan om vad du kan söka för program för att sedan komma vidare mot ditt mål.

Vänligen/ Petra,SYV


RE: Vad kräver Vård- och omsorgsprogrammet för betyg?
2022-07-01 17:56   Salma

Hej!
Du nämnde matematik, engelska och svenska, och minst 5 andra, så om jag har engelska, svenska. Vad kan jag göra om jag bara saknar matematik?


RE: Vad kräver Vård- och omsorgsprogrammet för betyg?
2022-07-04 09:33   Petra Öster

Hej,

Alla skolor har olika antagningsstatistik. Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammen i de skolor du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542. Välj först ort och sök sedan vidare på skola. 

Du kan också fylla i din meritpoäng i sökningen här: https://www.gymnasium.se/. Välj då först program och välj sedan "visa alla filter". 

Du söker in på ditt snittbetyg/meritpoäng och inte på betyg i enskilda ämnen. Så se om du kan hitta en skola med en lägsta antagningspoäng som är lägre än ditt snittbetyg. Har man inte tillräckligt för att komma in på skolan man söker så kommer man inte in därför är det viktigt att ha med flera val i sin ansökan som man vet att man kommer in på.

Lycka till!/Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information