Hur sätts betygen - Forum

2019-02-08 13:55   Thea

Hej! Jag fick nyss mitt slutbetyg i Biologi 2 och fick ett B. Tycker absolut inte att det är ett dåligt betyg, men jag frågade varför jag inte fick A i slutbetyg då jag fick A på vår slutuppgift (motsvarar typ NP) som testade alla kriterier i kursen. Hon sa då att jag "inte uppnått A tillräckligt många gånger" på två av kriterierna. Min fråga är nu om det är som hon säger, eller om det räcker med att uppnått A i ett kriterie en gång för att det ska räcka, och borde jag i så fall ta upp det med någon annan lärare eller rektor?


RE: Hur sätts betygen
2019-02-11 13:46   Petra Öster

Hej,

Vid betygssättningen ska läraren utnyttja all tillgänglig information om elevernas kunskaper och allsidigt utvärdera den i förhållande till kunskapskraven och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Resultatet på ett nationellt prov eller en slutuppgift kan inte vara det enda underlaget. 

Betygssättning är en myndighetsutövning och ett betyg går inte att överklaga. Här kan du läsa mer om reglerna vid betygssättning: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/betyg-i-gymnasieskolan/satta-betyg-i-gymnasieskolan. Om det är något du inte förstår av betygsprocessen så kan du naturligtvis be din lärare förklara lite närmare.

Vänligen/

Petra, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information