Betyg M - Forum

2017-06-10 19:41   Rinz

Hej Det är så att jag läste gymnasiet utomlands. När jag kollar på antagning.se Så ser jag att betyget för dem är M. Finns det någon här som vet vad det betyder. Jag har försökt att googla fram det, men hittar inget. Tack på För hand


RE: Betyg M
2017-06-12 18:18   Aranja Abdullah

Hej, 

Jag hittar ingen information om vad M kan stå för då det inte är ett betyg eller används som någon förkortning till ett betyg eller betygsdokument. Det jag kan gissa på är att det står för "motsvarande bedömning". Det kan syfta på att man inte uppfyller kraven för grundläggande behörighet och/eller särskild behörig men har en annan utbildning eller kunskap som kan bedömas vara likvärdig. T.ex. har man då gjort en motsvarande bedömning av dina utländska meriter. 

Här finns det lite mer information om hur betygen räknas om: https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/. Det bästa skulle vara att du kontaktar antagning.se och frågar de vad det står för och om du behöver göra något, ifall du vill söka till en utbildning på universitet/högskola. 

Lycka till! /Aranja, SYV


RE: Betyg M
2018-03-20 23:50   ester

M är en markering för att du nog har "Motsvarandebedömningar" i ämnet/ämnen som gör att du uppfyller behörighet.


RE: Betyg M
2019-12-02 22:20   Tim

Vad ger då detta om man ska räkna ut betygsnitt? G/E?


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information