Annan kommun - Forum

2017-01-08 04:49   Alina
Hej! Jag går i åttan nu och har redan bestämt mig för vilket gymnasium jag vill gå. Det är en friskola i Skåne (mer exakt Bollerup) och jag skulle då gå hästinriktning med naturvetenskapliga kurser. Betygen är inga som helst problem, har ungefär 310 i meritvärde, men jag bor i Dalsland och vet inte hur jag då skulle skicka in min ansökan till skolan, eftersom man ska gå till sin egen kommuns gymnasieantagning. Hur är det egentligen med det där?

RE: Annan kommun
2017-02-18 19:29   Oscar Lundberg

Hej, Alina vad kul att du är ute i så god tid. Om skolan du vill söka har riksrekrytering (Hela Sverige) så kan alla från hela Sverige söka linjen i första hand. Men har den bara inom kommunen så är det dom som söker inom kommunen/området som går först, dvs att om alla platser är upptagna så kan du inte söka från en annan kommun. Men skulle de vara så att det är platser kvar så kan du söka och kunna komma in. Dock så borde du kolla med din yrkes och studievägledare vilka villkor som gäller i ditt län/kommun. Skulle det vara så att din kommun/län godkänner att du söker i en annan kommun/län så hjälper din yrkes och studievägledare med att söka i just den kommunen. Mvh Oscar

Här finns en länk med lite tydligare text vad som gäller: http://www.gyantagningen.se/ansokan-antagning/for-dig-som-vill-soka-utbildning-i-annan-kommun-och-till-fristaende-skola.html


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information