Tandläkare - Forum

2016-08-18 11:49   Lireta

Hejsan! Hejsan undrar lite om tandläkare utbildningen .. Det är så här att jag har bott i Sverige bara 4 år , har läst grundskolan men jag vill fortsätta vidare men min dröm att bli tandläkare .. Jag vet faktist inte hur jag Ska göra .. Kan jag läsa på KomVux ämnet som man behöver till den utbildningen eftersom jag inte hann med gymnasie .. Isf vilka ämne behöver jag plugga så jag inte slösa för mycket tid och till slut brukar dem säga du behöver andra ämne .. Snälla någon som kan svara på detta !!


RE: Tandläkare
2016-08-22 10:12   Anders

Hej,

För att kunna studera vidare till tandläkare efter gymnasiet behöver du dels ha en grundläggande behörighet till vidare studier på högskola/universitet vilken du bland annat får om du tar en examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Utöver den grundläggande behörigheten behöver du även har läst följande kurser: Matematik 4, Biologi 2, Fysik 2 och Kemi 2.

För att kunna läsa in den gymnasiekompetens och de kurser som krävs kan det var en god idé att ta kontakt med komvux (förslagsvis studie- och yrkesvägledare) och höra vilka möjligheter det finns att läsa där. Om du berättar att du vill bli tandläkare kan de hjälpa dig att reda ut vilka kurser du kan läsa för att på sikt kunna läsa till tandläkare.

Lycka till med dina framtida planer för att bli tandläkare // Anders, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information