Natur + språk - Forum

2008-11-17 18:48   Louise =)
Hej! Jag undrar ifall det är någon som vet ifall man kan läsa natur och lägga till flera språk? (utöver svenska, engelska och spanska). Är intresserad av att flytta ner till halmstad och gå på Sannarpsgymnasiet. Någon som har erfarenhet av skolan eller själv funderar på att söka dit? tiny_knas@hotmail.com

RE: Natur + språk
2008-11-21 11:08   Joakim
HEJ 1. Du kan läsa hur många språk som helst så länge det finns plats i klassrummen och lektionerna inte krockar med varandra. Med andra ord måste du vända dig till schemaläggaren på den aktuella skolan. 2. Antar att du är intresserad av antingen deras sportprogram eller deras IB-utbildning. Om du är elitidrottare finns det bättre idrottsgymnasium såsom Perstorp bland andra. Om du är intresserad av IB antar jag att du kommer att plugga vidare senare. Då bör du veta att du inte har någon direkt fördel på svenska universitet av att ha läst IB. För på de svenska skolorna är visserligen mycket av kurslitteraturen på engelska men de övriga studenterna kommer snabbt ikapp. I regel är det onödigt att läsa på någon annan skola än den som ligger närmast så att man kan njuta av föräldrarnas försörjning ett tag till. Vill man dock läsa en yrkesutbildning som garanterat ger jobb och som endast finns på annan ort kan det vara befogat att röra på sig. Annars skulle jag råda dig att stanna kvar, plugga hårt och komma in på ett prestigefyllt universitet såsom Lunds Universitet, för om 10 år kommer ingen bry sig om vad du gick för gymnasium bara vad du gick på för universitet. //Joakim

RE: Natur + språk
2009-01-12 12:57   Simon
S:ta ragnhildgymnasiet i Södertälje är ett fristående gymnasium som fokuserar mycket på språk. Jag går själv 3:e året och har läöst 400 poäng moderna språk. Jag läste bl.a. spanska steg 3,4 och 5.

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information