hejsan - Forum

2007-02-24 11:21   andrea
Hejsan!jag går i sista terminen i åttan. Och min stösta dröm är att bli vetrinär. Men tänk om jag inte har tillräkligt men poäng? kan man gå ändå?vilken linje ska man gå? hjälp!kan inte få ro.... hur många poöäng behöver man? TACK i förhand

Ang: hejsan
2007-03-01 14:45   Felicia
Hej! Det brukar vara väldigt höga antagningspoäng till veterinärprogrammet, eftersom utbildningen bara finns i Uppsala än så länge. Jag har hört ryktas att en ny veterinärutbildning är på gång nån annanstans, tror att det kanske var Göteborg... Det kanske skulle sänka nivån något. Om jag var du skulle jag satsa på ett naturvetenskapligt program med inriktning mot djur, eller ett naturbruksprogram med inrikting djursjukvård (finns t ex i Stockholm). Skaffa så bra betyg som möjligt, och kommer du inte in första gången du söker veterinärprogrammet så kan du göra högskoleprovet och söka igen. Det är alltid bra att ha en yrkesexamen från gymnasiet, så att om du inte kommer in med en gång kan jobba något år som t ex djurvårdare eller djursjukvårdare. Lycka till! /en djurvårdare och nästan färdig etolog

Naturbruk
2008-01-14 17:07   Lojs
Hejsan! Jag kan ju inte säga vad du har för betyg just nu, men att komma in på veterinärprogrammet ( naturvetenskap) Så krävs det ganska höga poäng oavsätt vilken skola du väljer. Mitt råd till dig om du inte vill plugga så mycket och om du inte har så höga poäng men endå vill bli veterinär är, gå naturbruk istället. Den utbildningen kräver inte lika höga poäng ( kan ligga runt 190-205) och du kan utbilda dig till nästan alla områden som har med djur att göra om du skulle ångra dej i utbildningen, och vilja bli typ djurvårdare eller liknande. Det enda "problemet" med att gå den vägen blir att det blir en omväg...För att plugga vidare till veterinär måste du jobba ihop de ämnerna i Komvux eller likande. Men mitt råd till dej som värlkigen kan nå höga betyg osv. Försök med så höga som möjligt och bestämm utifrån dina senare betyg hur du ska göra :) // En som går naturbruk

Naturbruk
2008-01-14 17:46   Lojs
Hejsan! Jag kan ju inte säga vad du har för betyg just nu, men att komma in på veterinärprogrammet ( naturvetenskap) Så krävs det ganska höga poäng oavsätt vilken skola du väljer. Mitt råd till dig om du inte vill plugga så mycket och om du inte har så höga poäng men endå vill bli veterinär är, gå naturbruk istället. Den utbildningen kräver inte lika höga poäng ( kan ligga runt 190-205) och du kan utbilda dig till nästan alla områden som har med djur att göra om du skulle ångra dej i utbildningen, och vilja bli typ djurvårdare eller liknande. Det enda "problemet" med att gå den vägen blir att det blir en omväg...För att plugga vidare till veterinär måste du jobba ihop de ämnerna i Komvux eller likande. Men mitt råd till dej som värlkigen kan nå höga betyg osv. Försök med så höga som möjligt och bestämm utifrån dina senare betyg hur du ska göra :) // En som går naturbruk

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av

Gör en intresseanmälan

Skolan kontaktar dig med mer information

Medlemslogin