Hej! - Forum

2011-03-15 07:31   you_love_smile
hej!, jag och min kompis vill gå på samma gymnasium , men vi vet inte vilket och om vi kommer hamna tillsammman , men jag vill jobba inom Människokroppen asså typ läkare och operationer men hon vill ha inom sjur 1. kommer vi hamna på samma ? 2. är det samma gymnasium vi båda kommer in på ? 3. kommer vi gå ut tillsammans ? eller ska hon kanske gå på ett annat gymnasium ? , för jag tror att både ska ha naturvetenska.... eller ska hon ha naturbruks... för jag hoppas verkligen vi kan gå tillsammans ? hoppas du kan svara snabbt så hon inte hinner och ändra sig// jasmina

RE: Hej!
2011-04-01 11:00   Madeleine på Gymnasium.se

Det här svaret kanske kommer lite sent men jag gör ett försök iallafall!

Om du vill läsa om människokroppen passar Naturvetenskapsprogrammet (NA) bra, eftersom du då läser biologi. Det är dessutom högskoleförberedande och gör dig förberedd att studera vidare till exempelvis läkare, om du har tillräckligt höga betyg efter gymnasiet.

Ett annat alternativ är att läsa Vård- och omsorgsprogrammet. Då blir du utbildad undersköterska och kan även välja att lägga till kurser för att sedan kunna läsa vidare till exempelvis sjuksköterska eller ambulansförare.

Är det juridik din kompis vill läsa så passar Ekonomiprogrammet (EK) bra, för där kan man läsa inriktningen Juridik.

Ni kan säkert hamna på samma gymnasium även om ni skulle välja olika program. Om ni båda söker NA kan ni i samband med ansökningen ange att ni vill hamna i samma klass.

Lycka till med gymnasievalet!


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information