"Vi valde Bild & formgivning på Järfälla gymnasium"

Järfälla gymnasium

Amanda och Anna illustrerar böcker i skolan

Amanda Hedenberg, 19 år, har skrivit och illustrerat en bok om älvor som sitt gymnasiearbete och drömmer om att bli illustratör och författare. Anna Sigfridsson, 18 år, fick upp ögonen för etnografi när hon illustrerade en bilderbok om indianska folksagor, och funderar på att studera vidare efter gymnasiet. Båda tjejerna läser tredje året på Järfälla gymnasiums Estetiska program, inriktning Bild och formgivning.

Amanda valde Estetiska programmet eftersom hon älskar att måla och teckna och för att hon vill utveckla sin konstnärliga förmåga.

- Programmet passar mig superbra eftersom jag får vistas i en kreativ miljö med kreativa, snälla och roliga människor, och jag får utvecklas och göra det jag brinner för, berättar Amanda.

Berätta lite kort om din utbildning!Amanda Hedenberg läser på Mälargymnasiet
Amanda:  I vårt gymnasiearbete gjorde vi en egen bok. Min idé var att göra en bok om älvor. Jag har skrivit text och gjort akvarellillustrationer som jag bearbetat i Photoshop Sen gjorde jag layouten i programmet InDesign för att få ett tryckfärdigt original. Det har tagit väldigt lång tid men jag är väldigt nöjd med resultatet.
Anna: Det har varit skönt att ha bild flera gånger i veckan. Eftersom vi dessutom har flera bildlärare får vi en stor variation av uppgifterna. Vi jobbar på olika sätt i de andra ämnena också.

Hur trivs ni med lärarna och klassen?
Amanda: Lärarna är bra och lätta att kommunicera med.
Anna: Och vår klass har en älskvärd atmosfär!

Vilket är ditt drömjobb? Vilka karriärmöjligheter/studiemöjligheter finns efter studenten?
Amanda:
Mitt drömjobb är att kunna försörja mig som illustratör och författare, men jag skulle gärna vilja bli bildlärare. Men med den här utbildningen kan man bli nästan vad som helst, man är behörig till en mängd olika vidareutbildningar så man har stor valmöjlighet om man inte bestämt sig än.
Anna: Just det, man kan bli till exempel journalist, jurist och jag har ju valt matte 2a så jag kan bli socionom eller psykolog också.

Tror du att du kommer att plugga vidare? I så fall vad och varför?
Amanda:
Jag vill gärna plugga vidare efter studenten, mitt mål är att komma in på Konstfack.
Anna Sigfridsson, elev på MälargymnasietAnna:
Jag vill plugga vidare, har funderat på animation och speldesign. Jag har också börjat tänka på folklivsforskning, etnografi på universitetet. Blev inspirerad av ämnet när jag illustrerade en bilderbok om indianska folksagor i mitt gymnasiearbete.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen? Vilket är ditt bästa minne från tiden på gymnasiet?
Amanda:
Jag kan inte välja ut en enstaka uppgift eller händelse som varit roligast under min tid här, det är nog snarare hela upplevelsen, alla goda vänner som jag fått och att se hur mycket jag utvecklats.
Anna: Att göra egna filmer under fördjupningsveckorna var det roligaste. Då jobbade vi i smågrupper och man lärde verkligen känna varandra under tiden vi filmade och redigerade.

Varför skulle du rekommendera skolan/programmet till andra?
Amanda: Jag skulle definitivt rekommendera programmet till andra som är intresserade av bild och form. Det är bra stämning bland eleverna och lärare, mycket tror jag därför att alla är där de vill vara. Det är en rolig utbildning och en superb utvecklingsmöjlighet. Min tid här har varit jättebra trots läxor och betyg. Jag kommer se tillbaka på gymnasietiden med glädje.
Anna: Lärarna är jättetrevliga, eleverna också, alla har typ samma intresse.

Läs mer om Järfälla gymnasium

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Järfälla gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.