Svensk gymnasieutbildning på distans

Ska du flytta utomlands men vill ha en svensk gymnasieutbildning? Då kan du ansöka till ett gymnasieprogram på distans.

Tjej sittandes på golvet i sovrum med laptop

För dig som bor utomlands under din gymnasietid finns det möjlighet att läsa hela eller delar av din gymnasieutbildning på distans. Det är Hermods AB som samordnar gymnasieutbildning på distans för elever som bor utomlands under sin gymnasietid, på uppdrag av Skolverket. Du kan välja mellan:

• Ekonomiprogrammet
  • Humanistiska programmet
  • Samhällsvetenskapsprogrammet
  • Naturvetenskapsprogrammet
  • Teknikprogrammet

Det är samma kurs- och läroplaner för gymnasieprogrammen på distans som för de program som ges vid gymnasieskolor i Sverige. Det betyder att du har samma möjlighet att bli behörig till en svensk högskola. Om du flyttar tillbaka till Sverige under din gymnasietid är det viktigt att du kontaktar den gymnasieskola du vill fortsätta på i god tid.

Svenska gymnasiestudier på plats eller på distans

Om du bor utomlands och vill få en svensk gymnasieutbildning kan du antingen studera på distans eller, beroende på var du bor, på plats i utlandet. Om du studerar på plats kan du gå på en svensk utlandsskola eller en internationell skola med en svensk sektion.

Hur fungerar det att gå svensk gymnasieutbildning på distans?

När du läser ett gymnasieprogram på distans, oavsett om det är under ett år eller hela programmet, blir du tilldelad en mentor. Du kan vända dig till din mentor om du har frågor kring dina studier eller din studieplan.

Alla gymnasieelever som läser ett gymnasieprogram på distans sätter ihop en individuell studieplan tillsammans med sin mentor. Tänk på att ett gymnasieprogram på distans kräver lika mycket arbete som ett gymnasieprogram i Sverige.

Gymnasieundervisningen sker till största del online. Du får tillgång till en utbildningsplattform där du har allt material. Du väljer själv vilka tider på dygnet du studerar, därför är det viktigt med självdisciplin.

Ansökan och avgifter till gymnasieutbildning på distans

Ansökan till gymnasiestudier på distans skiljer sig från gymnasieskola till gymnasieskola. När det gäller ansökan till distansgymnasier varierar beroende på om du är boende i Sverige eller utomlands.

Två gymnasieskolor som erbjuder svenska gymnasieprogram på distans är:

• Korrespondensgymnasium (elever med folkbokföringsadress i Sverige)
  • Hermods Distansgymnasium (elever med permanent adress utomlands)

Om du studerar på distans via Hermods Distansgymnasium ansöker du via formulär på deras webbplats, där kan du också läsa mer om vilka krav som gäller.

I korthet gäller att du behöver vara behörig till programmet du ska söka till, däremot behöver du inte konkurrera med ditt meritvärde då det inte finns någon platsbegränsning. Om du börjar i årskurs två eller tre behöver du också skicka in betyg och studieplan från skolan du gått på tidigare.

Att studera på distans kan innebära en elevavgift. Då kan du söka statsbidrag för dina studier hos Skolverket för att hjälpa till att finansiera studierna. Du kan kontakta skolan du vill studera via för att få mer information om avgifter och bidrag.

Tillbaka till utlandsstudier

Annonser

Du kanske också är intresserad av: