Hur blir jag jurist?

17 maj 2022
Hej! Jag går första ringen i natur programmet, just nu går det dåligt för mig i matte(E, ligger vid gränsen), kemi (E-D ligger vid gränsen) och franska F-varning. I dem andra ämnen har jag A-C. Jag känner att naturprogrammet inte passar mig riktigt eftersom det är svårt och tufft, därav vill jag bli åklagare och när jag kollar på mina betyg känns det som att det inte komma räcka in till juristprogrammet. Har väldigt mycket ångest just nu eftersom ingen vägleder mig och vet verkligen inte vad jag ska göra, syven i min skola är heller inte bra nu ifall jag ska säga att hon kan hjälpa mig. Vad borde jag göra eftersom tappar hoppet helt!

18 maj 2022

Vad roligt att du vill bli jurist! Den särskilda behörigheten för Juristprogrammet är Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Så du behöver inte matte eller kemi för att vara behörig.

Me när det gäller betyg så brukar krävas mellan 20-22 poäng från gymnasiet för att komma in på Juristprogrammet (= A i alla ämnen).

Om du inte kan få det så finns det fler chanser efter gymnasiet. Du kan läsa upp dina betyg genom prövningar på Komvux. Det är också möjligt att skriva högskoleprovet (minst 1.25 poäng) och komma in genom det.