Hur blir jag finansmäklare?

13 jan 2021
Hej!

Jag har länge tänkt vad jag vill jobba med i framtiden och något jag fastnade för var , mäklare inom finans. Dock så vet jag inte mycket om det och det är en utav mina anledningar till varför jag skriver till dig. Jag har hört att om man blir en mäklare inom finans så tjänar man mycket pengar , vilket jag strävar efter. Jag gillar att tjäna mycket pengar plus att jag blir väldigt intresserad av det. Så min första fråga är vad gör en mäklare inom finans? Hur mycket tjänar en finans här i Sverige? Tjänar en finans i andra länder mer än här i Sverige? Om jag går in samhäll med inriktning samhäll kan jag sedan i högskolan plugga vidare till mäklare inom finans? Vad krävs det för betyg? Vilka kurser ska man läsa? Hur långt tar utbildningen?

13 jan 2021

Vad roligt att du vill bli finansmäklare! Mäklare inom finans eller aktiemäklare har oftast en civilekonom- eller civilingenjörsexamen med inriktning industriell ekonomi. Behörigheten till Civilekonomprogrammet är grundläggande behörighet, Matematik 3 b/c och Samhällskunskap 1b.

De program som ger direkt behörighet är Naturvetenskapsprogrammet,Teknikprogrammet eller Ekonomiprogram med inriktning Ekonomi. c

Att arbeta som aktie eller finansmäklare innebär att du jobbar med att köpa och sälja aktier på uppdrag av andra. Man arbetar med att köpa och sälja valuta, aktier, optioner och andra värdepapper. Man ger också ofta råd om finasmarknaden till kunder. Mäklare inom finans arbetar på banker, försäkringsbolag eller värdepappersbolag.

Du kan kolla lönestatistik på Allastudier.se och antagningspoäng till högskolan kan du kolla på UHR.se.